združenje šoferjev avtobusov sindikat šoferji avtobus hotel marinšek naklo problematika / Foto: Gorazd Kavčič

Predsednik Sindikata voznikov avtobusov Slovenije Dušan Vidovič, predsednik Konfederacije sindikatov 90 Slovenije Damjan Volf in predsednik sindikata voznikov avtobusov v družbi Arriva Dejan Osterman / Foto: Gorazd Kavčič

Gre za klic iz obupa

Sindikalni predstavniki voznikov avtobusov so na sredini novinarski konferenci v Naklem opozorili na nevzdržno stanje v cestnem potniškem prometu. Sindikat je na problematiko že opozoril s protestnima shodoma v letih 2022 in 2023. »Če je bil tisto klic na pomoč, je današnja novinarska konferenca klic iz obupa,« je poudaril predsednik Konfederacije sindikatov 90 Slovenije Damjan Volf.

Naklo – Voznikov avtobusov je zaradi preobremenjenosti in slabih delovnih pogojev vse manj. Zato je, kot so ocenili govorci na sredini novinarski konferenci, cestni potniški promet tik pred tem, da se ustavi. »Razmere v cestnih prevozih po 1. septembru so kaotične, na kar opozarjajo tudi potniki,« je v uvodu opozoril predsednik Sindikata voznikov avtobusov Slovenije Dušan Vidovič.

»Trenutno bi v Sloveniji takoj potrebovali 860 voznikov avtobusov,« je povedal Volf, ki ga skrbi, da delodajalci edino rešitev vidijo le v množičnem uvozu tuje delovne sile namesto v izboljšanju razmer, s čimer bi obdržali kakovostne voznike, ki že vrsto let opravljajo to poslanstvo, sedaj pa razočarani in iztrošeni opuščajo to delo, ki je zaradi zagotavljanja varnosti v cestnem prometu izredno odgovorno, je opozoril Volf. Predsednik sindikata voznikov avtobusov v družbi Arriva Dejan Osterman pa je spomnil na obljube z oglasnih panojev z začetka leta o 1900 evrih neto plače. »Takrat se je kar nekaj nekdanjih sodelavcev odločilo za vrnitev v panogo. Potem se je izkazalo, da je realnost drugačna, da ta znesek dosega malokdo, in številni sedaj dajejo odpovedi,« je sliko realnega stanja predstavil Osterman. »Nov kader je težko dobiti, iščejo ga ne le v balkanskem bazenu, ki je pravzaprav že prazen, ampak po celem svetu.« V kratkem pričakujejo prihod delovne sile s Filipinov, za katero jih skrbita tudi njihovo znanje in usposobljenost.

Kakovost pada

Volf je poudaril, da ne pristajajo na to, da se ta poklic še dodatno razvrednoti. Apelirajo na državo, naj nadzira izvajanje opravljanja storitev s strani koncesionarjev in naj na prvo mesto ne postavljajo le uporabnika, temveč tudi voznika, ki naj mu koncesionarji, ki prejemajo veliko denarja s strani države, zagotovijo dostojno plačilo in zdrave ter varne delovne pogoje, ne pa da so koncesionarji tisti, ki postavljajo pogoje in na ta račun bogatijo. Volf je ocenil, da je zaradi pomanjkanja kadrov kakovost javnega cestnega potniškega prometa, ki je za prebivalce izjemnega pomena, že močno padla. »Ne moremo si dovoliti, da je cestni potniški promet v zasebnih rokah podjetij, ki na račun nedostojnega plačila in delovnih pogojev kujejo velike dobičke, ampak mora preiti v državno last,« je ocenil Volf.

Vrsta prizadevanj

Po besedah predsednika Konfederacije sindikatov 90 Slovenije si že vrsto let prizadevajo za dostojne plače, ustrezne pogoje dela, delovni čas in poklicno zavarovanje voznikov avtobusov, pri čemer že leta večinoma naletijo na gluha ušesa delodajalcev in tudi države, čeprav gre za koncesijsko dejavnost javnega potniškega prometa. »Gre za delodajalce, ki jih slovenski davkoplačevalci vsako leto financiramo z desetinami milijonov evrov, pa kršijo delovno zakonodajo,« je dejal Volf.

V zvezi s kršenjem delovne zakonodaje je Volf navedel plačevanje poklicnega zavarovanja. Kot posebej problematično pa je poudaril, da so delodajalci v javnem cestnem potniškem prometu v preteklosti dosegli, da se kot efektivni delovni čas voznikov upošteva samo čas vožnje potnikov, ne pa tudi čas čakanja. Za voznike v mestnem prometu se je takšna sporna ureditev odpravila, pri ostalih voznikih pa se še vedno dogaja, da so na delu po dvanajst ur, pa ne dosežejo niti mesečne obveznosti.

V sindikatu od pristojnih državnih organov in delodajalcev zahtevajo, naj se za voznike avtobusov vzpostavi zdravo, varno in dostojno delovno okolje, sicer bodo pripravili dodatne aktivnosti, da bi poklic postal bolj spoštovan in cenjen ter bi imel perspektivo, omenili so tudi možnost stavke. Kot je spomnil Volf, izkušnje že imajo, saj so leta 2017 s stavko dosegli dvig osnovnih plač voznikov Arrive.