Meditacije
Tudi prečkanje navidezno plitke luže je lahko nevarno – ne toliko za vas kot za avto. / Foto: Tina Dokl
Kaj storiti, ko z avtom pristanete v vodi
V luči zadnjih nesreč, v katerih je avtomobil končal v vodi (nesreča na Gorenjskem se je končala tragično), je Agencija za varnost prometa pripravila nasvete o tem, kako ukrepati, ko avto pristane v pregloboki vodi.
Kranj – Verjetnost, da z avtom pristanete v globoki vodi, je sicer majhna, a še vedno mogoča, opozarjajo v Agenciji za varnost prometa (AVP). »Možnosti za to je res malo, toda nedavna smrtna žrtev na Gorenjskem in avto v pristanišču v Izoli sta dokaz, da možnosti vendarle so,« pojasnjujejo v AVP, kjer na voznike apelirajo, da naj v takem primeru ostanejo mirni in prisebni, saj se avtomobil v nobenem primeru ne bo potopil kot kamen. Plaval bo vsaj tako dolgo, da vam omogoči prisebno zapuščanje avtomobila.
Ko pristanete z vozilom v vodi, najprej odpnite varnostni pas in to zahtevajte tudi od ostalih potnikov. Če se je zaponka zataknila, takoj uporabite rezalnik varnostnega pasu, če ga imate pri roki. »To je še najbolj pomembno, če se je avto (recimo med drsenjem) prevrnil na bok ali celo na streho in ste na pasu 'obviseli'. V vsakem primeru se pred rezanjem podprite z eno roko oziroma se z eno roko oprite ob streho, da ne boste nekontrolirano padli, potem ko boste prerezali pas. Takoj zatem odprite okna ali vsaj eno, kolikor je mogoče, s čimer boste omogočili vodi, da postopoma vdre v notranjost. Tako pa boste lahko tudi odprli vrata, saj bo pritisk na vrata z obeh strani izenačen. Če okna ne morete odpreti – ga razbijte,« svetujejo.
Takoj zatem odprite vrata in pomagajte še drugim potnikom, posebej otrokom, zapustiti avto in splavajte na površje, če je avto že tako globoko. Avto je treba v vsakem primeru zapustiti, še preden potone, saj se s potopitvijo možnost rešitve zmanjša.
Če okna ne boste mogli odpreti, je idealna pomoč kladivo za razbijanje stekel, s katerim razbijte bočno steklo ali strešno okno. Vetrobransko steklo je namreč lepljeno in večplastno ter zato precej težja naloga. Če kladiva nimate, je uporabna alternativa tudi kovinski nosilec naslona za glavo, ki ga izvlečete iz sedeža.
Ob poplavah se lahko zgodi, da je potoček, ki ste ga poznali, narasel do te mere, da je povsem neprevozen. Zato pri AVP opozarjajo, da v takšnem primeru nikar ne poskušate na slepo prevoziti takšne vodne prepreke, ampak se najprej peš prepričajte, da je varno. Še bolj varno pa je, da takrat, ko ste v dvomih, poiščete alternativno prečkanje, saj lahko deroča voda tudi večje vozilo odnese nizvodno.
Tudi prečkanje navidezno plitke luže, na primer v podvozu, je lahko nevarno – ne toliko za vas kot za avto. »Če je luža globoka tam nekje do 20 centimetrov, bi morali biti varni. Pa še takrat jo prečkajte izredno počasi, korakoma. Bistveno je, da avtomobil vodo počasi odriva. Nikakor pa ne ustvarjajte vala, voda namreč ne sme pljuskniti preko pokrova motorja in doseči odprtine za dovod zraka. Če motor preko le-te posesa vodo v zgorevalni sistem, lahko pride do t. i. vodnega udara. Tako lahko uničite motor še pred izvozom iz poglobljenega dela cestišča,« svetujejo v AVP. Ob tem še opozarjajo, da bodite pri vožnji po delno poplavljenem cestišču pozorni in obzirni do kolesarjev in pešcev, ki se morebitnemu pršcu in pljusku (blatne) vode izpod koles vozila ne morejo zadosti hitro umakniti.