Dve posebni slavljenki
Če so prostori, ki so namenjeni prevozu koles, zasedeni, osebje na vlakih zaradi varnostnih razlogov ne sme sprejeti dodatnih koles. / Foto: Gorazd Kavčič
Kolesarji na vlaku
Slovenske železnice v zadnjih letih beležijo občutno povečanje povpraševanja po prevozu koles. Kljub omejenim kapacitetam in odsotnosti rezervacijskega sistema aktivno načrtujejo nadaljnje izboljšave, ki bodo potnikom omogočile lažje načrtovanje potovanj s kolesom in večjo zanesljivost pri prevozih.
Kranj – Kolesarjenje je priljubljen način preživljanja prostega časa, vendar pa se potniki, ki želijo kombinirati kolesarjenje z javnim prevozom, srečujejo tudi s težavami. Tako se je zgodilo tudi šestim kolesarjem, ki so načrtovali potovanje z vlakom Slovenskih železnic iz Kranja do Podbrda, od koder so nameravali začeti svoj izlet. Kljub pravočasnemu prihodu na železniško postajo v Kranju so bili razočarani, ko so ugotovili, da je vagon za prevoz koles že povsem zaseden. Ker niso mogli vkrcati svojih koles, so morali opustiti načrte za izlet. »Vlaku smo samo pomahali v slovo in naš izlet je splaval po vodi – tokrat po tirih. Po radiu poslušam 'Vlak je za vse', pa tokrat za nas to ne drži,« je zapisal bralec in dodal, da so v preteklosti že naleteli na podobne težave, kar jih sili v razmislek o tem, ali bodo še kdaj uporabili vlak za prevoz na izhodišče svojih kolesarskih poti.
Kot je pojasnila Tea Šavor, vodja službe za odnose z javnostmi pri Slovenskih železnicah, je povpraševanje po prevozu koles na vlakih iz leta v leto večje; leta 2021 je bilo prodanih 27.000 kolesarskih vozovnic, leto kasneje 34.000, lani pa skoraj 40.000. »V potniškem prometu Slovenskih železnic v splošnem zelo podpiramo uporabo koles. Tudi ponudba za prevoz koles z vlakom je ugodna. Prizadevamo si tudi za čim več možnosti in razvoj multimodalnosti. Na večjih železniških postajah je potnikom že na voljo možnost izposoje koles, uporabe kolesarnice in parkirišč za kolesa, pri čemer največkrat sodelujemo z lokalnimi skupnostmi in družbo SŽ – Infrastruktura,« je pojasnila.
Kljub temu se potniki lahko srečajo s težavami, saj je število mest za kolesa na vlakih omejeno. Slovenske železnice v svojih vlakih trenutno zagotavljajo najmanj 1110 mest za kolesa, kapacitete pa naj bi se povečale s prihodom novih vlakovnih garnitur, ki bodo zamenjale starejše potniške garniture. Obenem po besedah Tee Šavor poteka tudi javni razpis za nabavo dvajsetih novih potniških vagonov, ki bodo imeli predvidena mesta za kolesa. Poleg tega se trudijo izboljšati prevoz koles z uvedbo dvojnih sestav vlakov na bolj obremenjenih relacijah in z dodatnimi poletnimi vlaki, predvsem na Bohinjski progi.
Kot je še poudarila, jim je z novimi vlaki sicer uspelo zelo povečati kapaciteto za prevoz koles, a ko je število mest za kolesa zapolnjeno, osebje na vlaku tudi zaradi zagotavljanja varnosti prevoza ne sme sprejeti več spremljanih koles. Ker se zavedajo vse večjega povpraševanja po prevozih z vlaki, želijo v prihodnosti urediti tudi uvedbo pogojev za rezervacijski sistem. »Rezervacijski sistem za kolesa na lokalnih in regionalnih vlakih je kompleksna naloga, tudi zaradi menjav garnitur pri vodenju železniškega prometa, in hkrati težko rešuje problematiko, ko lahko v določenem trenutku zaradi manj potnikov sprejmemo na vlake več koles, kot jih je predvidenih za posamezno garnituro,« je še pojasnila Tea Šavor in dodala, da bo z nakupom še več novih vlakov, na katerih bodo tudi mesta za kolesa, tudi več možnosti za rezervacijski sistem. Na Slovenskih železnicah kolesarjem svetujejo, naj pred potovanjem preverijo vozne rede in izberejo vlak, ki omogoča prevoz koles. Prav tako priporočajo, da večje skupine kolesarjev svoje potovanje vnaprej najavijo.