Države članice EU imajo tri leta časa, da nove določbe o vozniškem dovoljenju prenesejo v nacionalno pravo, nato pa še eno leto, da se pripravijo na njihovo izvajanje. / Foto: Tina Dokl
Države članice EU imajo tri leta časa, da nove določbe o vozniškem dovoljenju prenesejo v nacionalno pravo, nato pa še eno leto, da se pripravijo na njihovo izvajanje. / Foto: Tina Dokl
Nova evropska pravila
Vozniško dovoljenje bo veljavno petnajst let. Ne bo se več mogoče izogniti prepovedi vožnje v tujini.
Evropski parlament je oktobra sprejel spremembe pravil o vozniškem dovoljenju Evropske unije (EU). Njihov namen je izboljšati varnost v cestnem prometu in zmanjšali število trčenj. Na cestah EU namreč vsako leto življenje izgubi skoraj 20.000 ljudi.
Vozniški izpit za pridobitev vozniškega dovoljenja bo po novem moral zajemati znanje o tveganjih, povezanih z mrtvimi koti, sistemih za pomoč voznikom, varnem odpiranju vrat in tveganju nepozornosti zaradi uporabe mobilnih telefonov. Pri novih zahtevah bo glede usposabljanja in preizkušanja večji poudarek na ozaveščanju o tveganjih za pešce, otroke, kolesarje in druge ranljive udeležence v prometu.
Vozniška dovoljenja za motorna kolesa in osebne avtomobile bodo veljala 15 let. Države članice lahko njihovo veljavnost omejijo samo na 10 let, če se vozniško dovoljenje uporablja tudi kot nacionalna osebna izkaznica. Vozniška dovoljenja za tovornjake in avtobuse bodo veljavna pet let. Države članice EU lahko skrajšajo obdobje veljavnosti za voznike, stare 65 let ali več. Ti bodo tako morali pogosteje opravljati zdravniške preglede ali osvežitvene tečaje.
Preden se vozniku prvič izda vozniško dovoljenje ali ko zaprosi za podaljšanje, mora opraviti zdravniški pregled. Pri pregledu se med drugim preverita vid in stanje srčno-žilnega sistema. Države članice se lahko odločijo, da bodo namesto zdravniškega pregleda vozniki izpolnili obrazec o samooceni ali uporabili kak drug nacionalni sistem ocenjevanja zmožnosti za vožnjo.
V pravilih EU bo prvič določena vsaj dveletna poskusna doba za neizkušene voznike. Zanje bodo veljala strožja pravila in sankcije v primeru vožnje pod vplivom alkohola ter neuporabe varnostnih pasov ali sistemov za zadrževanje otrok v vozilih. Poleg tega bodo lahko vozniško dovoljenje za kategorijo B pridobili že 17-letniki, a bodo do 18. leta smeli voziti le v spremstvu izkušenega voznika.
Ker primanjkuje poklicnih voznikov, bodo lahko vozniško dovoljenje za vožnjo tovornjaka (za kategorijo C) pridobili že 18-letniki, za vožnjo avtobusa (za kategorijo D) pa 21-letniki, če bodo imeli spričevalo o strokovni usposobljenosti. V nasprotnem primeru bodo morali biti vozniki za vožnjo teh vozil stari 21 oziroma 24 let.
V skladu z novimi pravili naj bi glavna oblika vozniških dovoljenj v EU sčasoma postalo digitalno vozniško dovoljenje, dostopno na mobilnem telefonu. Bodo pa imeli vozniki pravico, da zaprosijo za fizično vozniško dovoljenje, ki bo moralo biti izdano brez nepotrebnega odlašanja in načeloma v treh tednih.
Po novem bo država članica EU, ki je izdala vozniško dovoljenje, obveščena o odvzemu, začasnem odvzemu ali omejitvi pravice do vožnje v tujini. S tem bo zagotovljeno čezmejno izvrševanje kazni. Nacionalni organi se bodo morali brez nepotrebnega odlašanja obveščati o odločitvah o prepovedi vožnje, povezanih z najhujšimi prometnimi prekrški.