Kitajska spletna tržnica Temu skuša potrošnike pritegniti tudi z »naključnimi« nagradnimi igrami, kot je kolo sreče. / Foto: Ana Šubic

Kitajska spletna tržnica Temu skuša potrošnike pritegniti tudi z »naključnimi« nagradnimi igrami, kot je kolo sreče. / Foto: Ana Šubic

O tveganjih na spletnih tržnicah

Zveza potrošnikov Slovenije je opozorila na domnevna tveganja, povezana z nakupi na kitajski spletni tržnici Temu. Njihov urad za odnose z javnostmi v Evropi se je že odzval.

Kranj – Temu, kitajska spletna tržnica, je osvojila potrošnike z izjemno nizkimi cenami in velikimi popusti, a lahko nakupovanje na njej (in podobnih spletnih tržnicah, kot je Shein) s stališča evropskega potrošnika prinaša tveganja in pomisleke glede zaščite potrošniških pravic, varnosti izdelkov in zakonitosti njenih poslovnih praks, so opozorili na Zvezi potrošnikov Slovenije (ZPS). Temujev urad za odnose z javnostmi v Evropi je v odzivu že podal svoja stališča.

Po navedbah ZPS Temu s slogani, kot je Nakupuj kot milijarder, in privlačnimi igrami za pridobitev popustov vabi potrošnike, da na platformi preživijo čim več časa in jih spodbuja k čim večji potrošnji. Opozorili so tudi na uporabo t. i. temnih vzorcev, ki spadajo med nepoštene in zavajajoče poslovne prakse, npr. odštevalnik časa ali napisi Skoraj razprodano in Zadnji kos. Glede temnih vzorcev so pri Temuju pojasili, da so svojo storitev aktivno prilagajali lokalnim praksam in željam ter da se zavzemajo za popolno skladnost z zakoni in predpisi trgov, kjer delujejo.

ZPS je omenil tudi dansko potrošniško organizacijo, ki je letos objavila teste različnih izdelkov, med katerimi so bili igrače za otroke in nosilke za dojenčke, elektronika in kozmetika, pri čemer kar 79 odstotkov izdelkov ni ustrezalo pravilom EU o varnosti proizvodov. Pri Temuju zatrjujejo, da imajo vzpostavljen celovit sistem nadzora kakovosti: »Od prodajalcev se zahteva, da predložijo ustrezno dokumentacijo, izvajamo fizične naključne preglede, proaktivno spremljamo sezname na platformi in izvajamo robusten postopek obvestila in odstranitve. Če obstaja sum neskladnosti izdelka, se nemudoma odstrani v pregled, zoper vse trgovce, ki kršijo naše pravilnike, pa se ustrezno ukrepa.«

Na ZPS so pojasnili, da Temu ni neposreden trgovec, temveč omogoča tretjim osebam, da prodajajo izdelke na njegovi platformi. »Hitra poizvedba na platformi pokaže, da kupujete pri podjetjih, ki so večinoma na Kitajskem, pri čemer pa je velikokrat težko vzpostaviti stik z njimi, če gre kaj narobe.« Dodali so, da je ena izmed največjih skrbi, kako Temu obdeluje osebne podatke uporabnikov. »Njegova politika zasebnosti namreč navaja, da se podatki uporabnikov lahko obsežno delijo tako z matično kot tudi s partnerskimi družbami.« Pri Temuju so pojasnili, da zbirajo le bistvene podatke, ki so potrebni za zagotavljanje in izboljšanje njihovih storitev, ter da so vsi pregledno razkriti na njihovi spletni strani in v aplikaciji. Dodali so, da ne dostopajo do uporabnikovih stikov, fotografij, odložišča ali mikrofona ter da nimajo možnosti posnetka zaslona ali odklepanja uporabnikovih naprav.