Novost je tudi pri označevanju popustov, saj morajo podjetja označiti znižano in prejšnjo ceno blaga, pri čemer se za prejšnjo šteje najnižja cena v zadnjih 30 dneh pred znižanjem. / Foto: Gorazd Kavčič / Foto:

Novost je tudi pri označevanju popustov, saj morajo podjetja označiti znižano in prejšnjo ceno blaga, pri čemer se za prejšnjo šteje najnižja cena v zadnjih 30 dneh pred znižanjem. / Foto: Gorazd Kavčič

Pasti črnega petka

Tržni inšpektorat in nacionalni center za kibernetsko varnost opozarjata na previdnost pri nakupih v času nakupovalne mrzlice.

Kranj – Pred t. i. črnim petkom, dnevom velikih popustov in nakupovalne mrzlice, ki je sicer zadnji petek v novembru, trgovci v fizičnih in spletnih trgovinah že nagovarjajo potrošnike z različnimi akcijami. Čeprav obljubljajo visoka znižanja, pa je potrebna previdnost, so opozorili na tržnem inšpektoratu in napovedali poostrene nadzore. Kot so pojasnili, za znižanja v okviru črnega petka veljajo iste zakonske določbe kot ob siceršnjih uvedbah akcij in popustov. Izdelek, za katerega je trgovec predvidel znižanje, mora biti označen z znižano in prejšnjo ceno, torej tisto, ki jo je imel v zadnjih tridesetih dneh pred znižanjem. »Če je naveden tudi odstotek popusta, mora biti ta prikazan izključno od prejšnje cene, in ne od kakšne druge (npr. redne) cene.«

Potrošnikom, ki kupujejo v okviru akcij, svetujejo, da kupujejo premišljeno. Če bi si kasneje potrošnik premislil, pa z izdelkom ni nič narobe, ga prodajalec ni dolžan zamenjati oz. vrniti kupnine.

Pri spletnih nakupih pa velja, da si potrošnik lahko premisli in o tem obvesti prodajalca najkasneje v roku 14 dni od prejema izdelka. »Prav tako velja, če je izdelek, ki je bil kupljen v okviru črnega petka, neskladen oz. ima napako. V tem primeru ima potrošnik enake pravice, kot če bi bil izdelek kupljen v okviru redne prodaje.«

Pri nakupih v spletnih trgovinah opozarjajo tudi na povečano število spletnih prevar prodajalcev iz tretjih držav. »Bolj varno je nakupovanje pri preverjenih trgovcih oz. pri trgovcih, ki imajo vse podatke o podjetju in ostale informacije, pomembne za potrošnike, dosegljive na vidnem mestu in na jasen način,« so svetovali na inšpektoratu in posvarili, da pri težavah ob nakupu preko spletnih trgovin podjetij, ki nimajo sedeža v Sloveniji, potrošnikom ne morejo pomagati.

K previdnosti pri spletnem nakupovanju v času nakupovalne mrzlice opozarja tudi Nacionalni odzivni center za kibernetsko varnost SI-CERT. Med drugim so omenili goljufe, ki lažni spletni trgovini dodajajo »lokalno noto«. V ime trgovine dodajo besedo Slovenija in vzbudijo občutek, da gre za slovenskega distributerja, ter potrošnike zavedejo v nakup.

Priporočajo jim tudi, da ceno enakega ali podobnega artikla preverijo še pri drugih ponudnikih. Preveč odstopajoče nizke cene so lahko znak, da gre za lažno spletno trgovino. Sumljivo je tudi, če so občutno znižani vsi artikli in dobavljivi v vseh variantah in velikostih ter če obljubljajo brezplačno dostavo po celem svetu. SI-CERT svetuje tudi, naj potrošnik preveri, kdo je trgovec oz. kdo stoji za spletno trgovino in ali je naveden naslov podjetja, preveriti velja tudi kontaktne podatke.

Po navedbah SI-CERT-a lahko spletni uporabniki v teh mesecih pričakujejo tudi porast lažnih SMS-sporočil za krajo podatkov kreditne kartice. Sporočila s povezavo na lažen obrazec za vpis podatkov prevaranti pošiljajo tudi v imenu dostavnih podjetij. Vsa SMS-sporočila, ki od kupca zahtevajo vpis podatkov kreditne kartice, so lažna, so še poudarili.