umetna inteligenca v šoli šola pomoč matura / Foto: Tina Dokl

Skoraj vsi najstniki, ki so sodelovali v anketi Safe.si, že uporabljajo umetno inteligenco, in sicer večina za šolo, nekateri pa tudi za zabavo. / Foto: Tina Dokl

Priljubljena orodja umetne inteligence

Anketa, ki so jo letos spomladi izvedli na točki ozaveščanja o varni rabi interneta Safe.si, ki deluje v okviru Fakultete za družbene vede Univerze v Ljubljani, je pokazala, da skoraj vsi najstniki že uporabljajo umetno inteligenco, in sicer večina za šolo, nekateri pa tudi za zabavo.

Izsledki ankete, ki so jo na Safe.si izvedli letos spomladi, so pokazali, da je orodja umetne inteligence že uporabilo 88 odstotkov osnovnošolcev, starih med 12 in 15 let, in 92 odstotkov srednješolcev, starih med 15 in 19 let, ki so sodelovali v raziskavi. Najpogosteje uporabljajo ChatGPT, ki ga uporablja večina, in MyAI, ki ga uporablja približno polovica vprašanih. Najpogosteje jih uporabljajo za šolsko delo in za raziskovanje tem, ki jih zanimajo, so navedli.

Med srednješolci, ki so uporabniki generativne umetne inteligence, jih skoraj polovica posega po njej nekajkrat na teden ali vsak dan, so navedli na Safe.si, med osnovnošolskimi najstniki pa je takšnih tretjina. »Med tako pogostimi uporabniki pa 68 odstotkov osnovnošolcev in 88 odstotkov srednješolcev ocenjuje, da orodja uporabljajo manj kot pol ure dnevno. Kljub temu je med osnovnošolci trikrat več takih, ki generativna orodja uporabljajo več kot eno uro na dan – 16 odstotkov v primerjavi s petimi odstotki srednješolcev.« Največkrat orodja umetne inteligence uporabljajo kot pomoč pri šolskem delu, skoraj dvakrat več osnovnošolskih kot srednješolskih uporabnikov pa ta orodja uporablja za zabavo in preganjanje dolgčasa, so opozorili na Safe.si in dodali, da osnovnošolci posledično ta orodja pogosteje uporabljajo več ur na dan v primerjavi s srednješolci. Ob tem pa se »le petina najstnikov zaveda, da uporaba orodij generativne umetne inteligence ni dovoljena mlajšim od 13 let in da morajo mlajši od 18 let za uporabo pridobiti dovoljenje staršev«. Ob tem na Safe.si opozarjajo tudi na zlorabe in nedovoljeno rabo. »Žrtev nasilja, izvedenega s pomočjo umetne inteligence, je bilo že 16 odstotkov anketiranih osnovnošolcev in 15 odstotkov srednješolcev,« so pojasnili in dodali, da sta bili najpogostejši obliki spletnega nasilja ustvarjanje lažnih posnetkov s podobo žrtve in izdelava lažnega profila oziroma kraja identitete. »Še tri odstotke vprašanih pa je poročalo, da so bili žrtve izdelave golih oziroma pornografskih posnetkov.« Med uporabniki generativne umetne inteligence jo je osem odstotkov osnovnošolskih najstnikov in pet odstotkov srednješolcev že uporabilo tudi z namenom škodovanja drugim.

Kot so še ugotovili v anketi, kar 62 odstotkov vprašanih osnovnošolskih in 64 odstotkov srednješolskih uporabnikov generativne umetne inteligence meni, da znajo z umetno inteligenco komunicirati tako, da dobijo natančne odgovore. »Glede rezultatov so pogosto zelo nekritični. Velik delež osnovnošolcev (39 odstotkov) namreč ocenjuje, da jim je vedno ustvarila uporabne rezultate. Pri srednješolskih uporabnikih pa je ta delež še višji in znaša 52 odstotkov.« Medtem ko osnovnošolce v povezavi z umetno inteligenco najbolj skrbi zaščita njihove zasebnosti oziroma podatkov, ki jih vnašajo v orodja generativne umetne inteligence, pa so srednješolci bolj zaskrbljeni, da se bomo ljudje preveč zanašali na umetno inteligenco in da bo umetna inteligenca nadomestila ljudi na različnih delovnih mestih. »Najmanj pa oboje skrbi možnost uporabe umetne inteligence za goljufanje v šoli – to kot skrb izpostavlja tretjina osnovnošolcev in četrtina srednješolcev,« so še poudarili pri Safe.si in opozorili, da je treba mlade izobraževati o uporabi generativne umetne inteligence. »Mlade je nujno ozaveščati o možnih tveganjih in jih učiti, kako ta orodja uporabljati varno in odgovorno. Prav tako je pomembno, da se naučijo kritično presojati rezultate, ki jih generira umetna inteligenca.«