Veno Dolenc tokrat predstavlja izbor olj na platnu. / Foto: Tina Dokl
Veno Dolenc tokrat predstavlja izbor olj na platnu. / Foto: Tina Dokl
Pripovedi iz Venovih sanjskih svetov
V Galeriji Paviljon NOB v Tržiču bo tja v drugo polovico decembra na ogled retrospektivna razstava slikarskih del domačina Vena Dolenca z naslovom Kalejdoskop sanj. Polna galerija obiskovalcev na odprtju razstave minuli četrtek je lep poklon someščanov umetniku in njegovi likovni ustvarjalnosti.
Tržič – Sanjske podobe nadrealističnih svetov v Galeriji Paviljon NOB nas iz tihe sivine jesenskega dne povedejo v zgodbe, ki jih že več kot petdeset let na slikarska platna beleži slikar in ilustrator Veno Dolenc. Kalejdoskop sanj sta njegov slikarski svet, ki je tokrat na ogled, naslovila kustos Tržiškega muzeja Žan Škerjanec in slikarjeva hči Jelena Belhar Dolenc in morda bi s kalejdoskopom lahko ponazorili tudi pisano in raznorodno Dolenčevo umetniško ustvarjanje. Poleg slikarstva in ilustracije, v osemdesetih in devetdesetih letih je deloval kot oblikovalec ovitkov glasbenih plošč in ilustrator za odrasle, kasneje tudi za otroke in mladino, sodeloval z različnimi revijami in več kot dvajset let redno objavljal v tržaški otroški reviji Galeb, se posveča tudi glasbi in poeziji. Pred skoraj pol stoletja je z Melito Osojnik ustanovil akustično skupino Sedmina, ki je sicer delovala le šest let, a za seboj pustila močno sled, prav tako je tudi kasneje nekaj uspešnih glasbenih projektov ustvaril s Klariso M. Jovanović, ki je ob odprtju interpretirala Venovo pesem s preprostim naslovom Pesem.
V Galeriji Paviljon NOB je Veno Dolenc večkrat samostojno razstavljal na začetku svoje umetniške poti, kasneje najmanj enkrat na desetletje, zadnjič septembra leta 2018, ko je predstavil svoj ilustratorski opus. Tokrat je na ogled postavil okrog dvajset olj na platnu različnih formatov, sicer iz različnih ustvarjalnih obdobij, a vseskozi zvest lastni likovni govorici.
V slikah se domišljija prepleta s simboliko, njegov motivni svet pa zaznamujejo človek, prostor in čas. »Figure niso opisne, temveč delujejo kot simboli ali arhetipi, skozi katere se izraža občutek tesnobe, hrepenenja in odmaknjenosti. Človek se v teh podobah pojavlja kot opazovalec in hkrati kot del zgodbe, ki presega osebno izkušnjo. Okolje, v katero je umeščen, ni realistično, ampak zamišljeno, sestavljeno iz drobcev spomina in domišljije. Tak prostor ni odsev zunanjega sveta, temveč notranji prostor umetnikove misli, kjer se stikajo občutje časa, zgodovine in posameznika,« ob razstavljenih delih razmišlja kustos Žan Škrjanec; da pričujoča razstava predstavlja izbor slik, ki utelešajo bistvo umetnikovega likovnega razmišljanja. Dolenc namreč uporablja sliko kot prostor za razmislek. »Ne ponuja odgovorov, prej vprašanja: o tem, kdo smo, kaj nas določa, kako nas oblikujejo čas, prostor, spomini in sanje. Tako nas povabi, da ne gledamo le podob, temveč tudi vase,« dodaja kustos.
»Vesel sem, da je prišlo toliko ljudi,« je bil zadovoljen Veno Dolenc, ki je v kratkem pogovoru poudaril, da predstavlja predvsem najpomembnejša dela iz svojega opusa, ki jih ima doma. »Vsaka izmed slik ima drug pomen in predstavlja nek določen problem, do katerega sem v nekem trenutku pristopal v svojih razmišljanjih,« je pojasnil Dolenc in dodal, da so njegove slike nad tistim, kar je realno, in to v iskrivo duhovitem tonu ponazoril ter pokazal: »Možgani so do tu, kar je na mojih slikah, pa je centimeter višje.«
Obiskovalcem so v nadaljevanju predvajali še projekcijo fotografij iz Venovih časov s skupino Sedmina, podloženih s posnetkom njihove glasbe, ki ga je shranil in pred leti ob obletnici Kluba ljubiteljev glasbe izdal Gojo Bremec. Projekcijo je zasnoval Jošt Belhar. Razstavo je odprl tržiški župan Peter Miklič z besedami, da slike Vena Dolenca ostajajo brezčasne, ne glede na to, da se je svet od njihovega nastanka zelo spremenil.