Prometne tegobe

Za večino je poletje sinonim za počitnice, ki jih seveda vsak preživlja po svoje. Ne glede na to, ali imamo radi morje ali gore, ali se odločimo za kratek izlet v okolici doma ali potovanje na drugi konec sveta, je dopust po navadi povezan z migracijami. Že bežen pogled na dnevne prometne informacije razkrije, kateri deli Slovenije privabljajo največ počitnikarjev. Na račun dopustov se zmanjša promet v večjih mestih, poveča pa na avtocestah predvsem proti slovenski obali in na Gorenjsko.

Avtomobil ima še vedno kraljevsko mesto med prevoznimi sredstvi v vseh letnih časih. Alternative kot so javni promet, kolesa ali souporaba vozil, pri nas (še) ne nudijo resne konkurence lastniškemu avtu. Prav pred dnevi je Urad za makroekonomske analize in razvoj objavil raziskavo o dostopnosti osnovnih storitev, v kateri med drugim ugotavlja, da slovenska gospodinjstva eno petino svojih izdatkov porabijo za prevoz, kar je največ med vsemi članicami Evropske unije. Izdatki se celo ves čas rahlo povečujejo. Razloge za stanje na Umarju pripisujejo razpršeni poselitvi, slabo razvitem sistemu javnega prevoza in posledično prevladujoči netrajnostni obliki mobilnosti.

Treba je priznati, da se v zadnjih letih na področju javnega potniškega prometa dogajajo premiki, a še vedno premajhni in prepočasni, da bi voznike s prenatrpanih cest preusmerili na vlake in avtobuse. Souporaba vozil v večjih mestih sicer dela prve korake, a je mreža še premalo razpršena.

Precej je bilo postorjenega na področju kolesarjenja. Zgrajenih je bilo več kolesarskih povezav, zaživeli so sistemi za izposojo koles, kot je Gorenjska.bike, ki združuje že deset občin s širšega območja Gorenjske. Država prav zdaj ponuja tudi subvencije za nakup električnega kolesa.

Število teh se je res izjemno povečalo, kar potrjuje že bežen pogled na ceste kot tudi statistika – leta 2017 smo uvozili manj kot 1500, lani že 16 tisoč e-koles. A kot ta čas hitro ugotovimo v katerem od turističnih središč, jih lastniki večinoma vozijo za rekreativne namene.

Čeprav ni vse idealno, pa nekateri dokazujejo, da se da tudi drugače. Med njimi sta Anja Zidar in Martin Kovač s Kamnika, ki nimata avtomobila, v službo v Ljubljano pa se vozita s tovornim kolesom. Kot pravita, je treba spremeniti miselnost: "S kolesom gremo lahko tudi v službo ali po opravkih, velikokrat lahko te poti s kolesom opravimo hitreje in udobneje kot z avtomobilom," sta nam zaupala v nedavnem pogovoru, ki smo ga objavili v Gorenjskem glasu.

Kaj pa vi, greste kdaj po opravkih s kolesom? Se na dopust kdaj odpravite z vlakom ali avtobusom? Bi se odpovedali avtomobilu, če bi si ga lahko izposodili za vogalom?

×