podelitev certifikat Alexandrova tehnika Gimnazija Kamnik / Foto: Tina Dokl

Ravnatelj Gimnazije in srednje šole Rudolfa Maistra Kamnik Branislav Rauter, Richard Brennan, predsednik Združenja učiteljev Alexandrove tehnike in direktor centra na Irskem, ter Žiga Repanšek, učitelj Alexandrove tehnike / Foto: Tina Dokl

Samozavedanje kot preventiva

Na Gimnaziji in srednji šoli Rudolfa Maistra Kamnik so naredili korak, ki bi lahko odprl novo poglavje pri zdravju in dobrem počutju dijakov ter zaposlenih. Šola je postala prva v Sloveniji, ki uvaja Alexandrovo tehniko, za kar je zaslužen predvsem profesor športne vzgoje Žiga Repanšek, ki je obenem tudi učitelj Alexandrove tehnike.

Alexandrova tehnika temelji na zmanjševanju mišične napetosti v telesu s pomočjo samozavedanja. Njena posebnost je, da je težko opisljiva – gre predvsem za izkušnjo, ki posamezniku pomaga bolje občutiti in upravljati svoje telo. »Večina ljudi jo uporablja kot kurativo, a gre načeloma predvsem za preventivo,« pojasnjuje profesor športne vzgoje Žiga Repanšek, ki je pred kratkim prejel certifikat učitelja Alexandrove tehnike. Certifikat mu je podelil Richard Brennan, predsednik Združenja učiteljev Alexandrove tehnike in direktor centra Alexandrove tehnike na Irskem. Priznanja pa ni prejela le Repanškova osebna kvalifikacija – certifikat je pripadel tudi šoli, saj je ta postala prva v Sloveniji, ki uvaja omenjen proces.

Alexandrova tehnika je izobraževalni proces, ki posameznika uči prepoznavati in spreminjati navade, ki povzročajo težave in bolečino, pri čemer se neučinkovito gibanje in neustrezna drža pogosto kažeta kot prevelika mišična napetost. Tehnika ponuja orodja za izboljšanje koordinacije gibanja, kar se doseže z ozaveščanjem avtomatskih navad in njihovim postopnim spreminjanjem. Učitelj vodi učenca do optimalnejše drže in bolj koordiniranega gibanja, pri čemer se učinki običajno kažejo kot občutek lahkotnejšega gibanja, večja umirjenost in sproščenost. Postopoma se zmanjšujejo ali izginejo bolečine v hrbtu, sklepih in glavoboli, drža postane lahkotnejša, gibanje svobodnejše, mišljenje pa bolj umirjeno in samozavestno.

Repanšek se je s to metodo prvič srečal po številnih poškodbah kolen in hrbta ter po neuspešni klasični rehabilitaciji. »Po operaciji hrbta sem se na novo učil hoje. Alexandrova tehnika mi je dala orodje, da sem sam sebe bolje postavil v prostoru, bil bolj koordiniran in se lažje premikal. V telesu sem začutil lahkotnost, sproščenost in mir,« opisuje. Izkušnja ga je navdušila do te mere, da se je med epidemijo koronavirusa odpravil na študij Alexandrove tehnike na Irsko, ki ga je maja letos uspešno zaključil. Na pot se je odpravil skupaj z družino – partnerico in enoletno hčerko –, kar je bilo po njegovih besedah neprecenljivo. Podpora pri njegovi poti je bila ključna. Vodstvo gimnazije – sedanji ravnatelj Branislav Rauter in nekdanja ravnatelja Bernarda Trstenjak in Šemso Mujanović – mu je omogočilo študij v tujini in s tem prispevalo k širjenju metode v Sloveniji. Repanšek poudarja, da želi s tem »vrniti okolju, ki mi je omogočilo študij Alexandrove tehnike«, in izboljšati zdravje ter dobro počutje dijakov in zaposlenih.

V šoli zdaj Repanšek svoje znanje prenaša na dijake in sodelavce. Za zaposlene izvaja delavnice in individualne ure, dijakom pa principe tehnike predstavlja na projektnih dnevih, športni vzgoji, urah sprostilnih in dihalnih vaj ter v okviru predmeta ITS. »Z dijaki krepimo zavedanje in občutenje lastnega telesa, spoznavamo anatomijo, učim jih umirjanja, ustavljanja in lažjega prehoda v gibanje,« pojasnjuje.