Slikar in grafik Klavdij Tutta, sicer pobudnik in umetniški vodja festivala, ter fotograf Boris Gaberščik ob razstavi, ki premišljeno razpira svetove iz tišine, senc in pomenov / Foto: Samo Lesjak
Slikar in grafik Klavdij Tutta, sicer pobudnik in umetniški vodja festivala, ter fotograf Boris Gaberščik ob razstavi, ki premišljeno razpira svetove iz tišine, senc in pomenov / Foto: Samo Lesjak
Sodobni kabineti čudes
V Galeriji Likovnega društva Kranj razstavlja priznani fotograf Boris Gaberščik, nagrajenec lanskega Mednarodnega festivala likovnih umetnosti. Njegova tihožitja razpirajo vrata v kabinete čudes sodobnega sveta.
Kranj – Vse do 23. avgusta bo na ogled razstava Zgodbe iz sodobnih kabinetov čudes fotografa Borisa Gaberščika, dobitnika velike nagrade 13. Mednarodnega festivala likovnih umetnosti Kranj – ZDSLU. Ta je bil lani posvečen motivu tihožitja – in če kje ta klasična likovna zvrst zaživi v polnem pomenu, potem v Gaberščikovem intimnem, a intelektualno širokem svetu svetlobe, sence in pomenov.
Gaberščik je izjemen pripovedovalec v jeziku analognosti. S srebrno-želatinasto tehniko in natančno, skoraj laboratorijsko kompozicijo ustvarja podobe, ki »nas nagovarjajo s presenetljivo močjo in zadržano poetiko«, kot je na odprtju avtorja predstavila kustosinja razstave Judita Krivec Dragan. Njegova fotografija ni le dokument, temveč meditacija. Predmeti, večinoma že odsluženi, zarjaveli, pozabljeni, v njegovih tihožitjih dobijo novo življenje – kot artefakti iz drugega časa ali iz drugega reda sveta. Avtor črpa iz tradicije, a nikoli kot citat. V njegovem delu je več Morandijeve zamrznjene kontemplacije kot vizualne spektakularnosti ter več empatije kot v marsikateri eksplicitno angažirani umetnosti. Poetična tišina, ki jo vzpostavlja, ni umik, temveč kritična drža – opomin, da »čas še ni izgubil smisla za počasnost in pozornost«, kakor bi lahko povzeli misel Norberta Lyntona.
Ne preseneča, da umetnik svojo ustvarjalnost gradi v duhu alkimije – ne kot ezoterične igre, temveč kot iskanja povezav med vidnim in nevidnim, med predmetom in idejo, med sedanjostjo in pozabljeno prihodnostjo. Njegova dela nas učijo, da umetnost ni nujno hrupna, da tišina lahko govori in da pogled še vedno šteje.
Razstava je del širšega festivalskega utripa, ki ga v Kranju že štirinajsto leto uresničuje ekipa Mednarodnega festivala likovne umetnosti. Oktobra bo Kranj znova zaživel: tema letošnjega festivala bo erotika – občutljiva, večplastna in vedno aktualna. Povabili so 96 umetnic in umetnikov iz Slovenije in tujine ter pripravili bogat spremljevalni program, ki napoveduje jesen drznosti, lepote in umetnosti.