Javno vodenje na odprtju razstave, levo dr. Uroš Košir, za njim Aleš Bedič / Foto: Nik Bertoncelj

Javno vodenje na odprtju razstave, levo dr. Uroš Košir, za njim Aleš Bedič / Foto: Nik Bertoncelj

Srebrna ptica izpod Jalovca

Društvo Vršič in Gornjesavski muzej Jesenice sta v Liznjekovi domačiji v Kranjski Gori odprla razstavo Srebrna ptica izpod Jalovca – Letalo B-24G Liberator 42-78259 in njegova posadka. Novembra bo namreč minilo osemdeset let od strmoglavljenja tega zavezniškega letala na pobočje pod Jalovcem in Kotovim sedlom.

»V Društvu za raziskovanje in proučevanje vojaške in tehniške dediščine Vršič smo se odločili, da zaznamujemo osemdeseto obletnico strmoglavljenja letala, razkrivamo vojno pot letala in tudi usodo vseh devetih članov posadke najprej z razstavo, v nadaljevanju s serijo štirih predavanj, skupaj z Občino Kranjska Gora pa načrtujemo še spominski pohod v Tamar v soboto, 23. novembra,« je povedal predsednik društva Vršič in soavtor razstave dr. Uroš Košir.

»Pilot John F. Priddy se je po doskoku v širši okolici Rateč po globokem snegu čez gore želel prebiti v smeri Švice. Po dvodnevnem tavanju ga je domov pripeljal domačin iz okolice Rateč. Kmalu zatem ga je prišla iskat nemška vojaška patrulja. Odpeljan je bil v Celovec, München in v ujetniško taborišče Dulag Luft Wetzlar. Konec vojne je dočakal v taborišču Stalag Luft I v kraju Barth na severu Nemčije. Domov k svoji ženi in hčerki se je vrnil julija 1945.« (iz gradiva na razstavi)

Letalo B-24G Liberator 42-78259 se je na svoj zadnji polet odpravilo 22. novembra 1944 z letališča Pantanella v Italiji, cilj pa je bilo bombardiranje Münchna. »Napad na primarni cilj ni bil mogoč, eskadrilja se je usmerila proti sekundarnemu cilju – Salzburgu. Še pred prihodom nad cilj je letalo zadel izstrelek protiletalskega topa, zaradi nedelovanja dveh motorjev pa je letalo strmoglavilo na pobočje med Jalovcem in Kotovim sedlom,« je pojasnil Košir. Soavtor razstave Aleš Bedič je poudaril, da je razstava plod desetmesečnega raziskovalnega dela, saj se pred tem o letalu ni vedelo kaj dosti. »Z razstavo dejansko prikazujemo tudi posadko, njihove zgodbe, ki so dobile obraze. Osnova za zbiranje gradiva so bili ameriški arhivi, sledilo je raziskovanje na terenu in iskanje še živih prič in pa sorodnikov pokojnih letalcev, ki so nam poslali kar precej materiala, ki je zdaj na ogled. V prihodnosti nameravamo izdati še knjigo, ker na razstavi ni mogoče prikazati vsega, kar smo našli.« Kot je še povedal Bedič, so bili člani posadke strmoglavljenega leta mladi fantje, stari od 18 do 33 let. »Poškodovano letalo so vsi člani posadke uspešno zapustili s padali, vse razen enega pa so ujeli pripadniki nemških oboroženih sil. Med temi je eden umrl zaradi strelnih ran, dva pa so v Gozdu - Martuljku ustrelili kot vojna ujetnika. To je tragičen del zgodbe, ostalih šest je preživelo, a so vsi konec vojne dočakali v nemških ujetniških taboriščih.«

»Raziskovanje je bilo zahtevno, tudi fizično, ker smo nekatere ostaline še iskali na terenu, seveda z dovoljenjem Zavoda za varstvo kulturne dediščine Slovenije. Eden izmed teh kosov ima okoli 50 kilogramov, v dobrih dveh urah hoje ga je bilo treba prenesti v dolino. Gre za pomembne arheološke najdbe, vse je bilo treba tudi ustrezno dokumentirati, da ostaline svoje mesto dobijo na razstavi,« je še poudaril Uroš Košir. Razstava bo v Liznjekovi domačiji na ogled do konca januarja.

V štirih novembrskih petkih bodo v Ljudskem domu v Kranjski Gori ob 18. uri potekala tudi predavanja, posvečena raziskovanju letalske zgodovine. Dne 8. novembra bosta Marko Ličina in Uroš Košir predstavila arheološko in zgodovinsko raziskavo strmoglavljenega letala DFW C.V iz prve svetovne vojne, 15. novembra bo Aleš Bedič predstavil letalo Spitfire »Slovenec«, 22. novembra bosta Uroš Košir in Aleš Bedič predstavila letalo B-24G izpod Kotovega sedla, 29. novembra pa bo Jure Miljević predstavil letalo Spitfire, ki je strmoglavilo na Ižanski cesti v Ljubljani.