Gen-I naj bi po oceni ZPS z enostranskimi podražitvami elektrike v obdobju po 1. avgustu 2022 prizadel več kot 300 tisoč odjemalcev. V Gen-I očitke o njihovem oškodovanju zavračajo. / Foto: Tina Dokl
Gen-I naj bi po oceni ZPS z enostranskimi podražitvami elektrike v obdobju po 1. avgustu 2022 prizadel več kot 300 tisoč odjemalcev. V Gen-I očitke o njihovem oškodovanju zavračajo. / Foto: Tina Dokl
Tožba zaradi cen elektrike
Zveza potrošnikov Slovenije je vložila 200-milijonsko kolektivno odškodninsko tožbo proti družbi Gen-I zaradi nezakonitih enostranskih dvigov cen elektrike gospodinjstvom od 1. avgusta 2022 dalje.
Kranj – Zveza potrošnikov Slovenije (ZPS) je tožbo zoper družbo Gen-I na Okrožno sodišče v Ljubljani 16. oktobra vložila v imenu vseh gospodinjskih odjemalcev. V tožbi zahteva, da Gen-I zaradi po njihovem nezakonitih enostranskih podražitev elektrike od 1. avgusta 2022 naprej potrošnikom povrne razliko med pogodbeno dogovorjeno ceno in dejansko zaračunano višjo ceno, skupaj z zakonskimi zamudnimi obrestmi. Kot so pojasnili, skupna škoda, ki naj bi jo zaradi teh podražitev utrpela gospodinjstva, po neodvisni ekonomski analizi Jožeta P. Damijana znaša nekaj več kot 193,4 milijona evrov. Po oceni gre za več kot 300 tisoč odjemalcev, povprečen znesek odškodnine na posameznega gospodinjskega odjemalca tako znaša približno 600 evrov.
Tožbo je pripravila Odvetniška pisarna Jereb, ki svojih storitev ZPS ne zaračunava, v primeru uspeha tožbe pa je upravičena do 10 odstotkov prisojenega zneska. Za kritje vseh ostalih stroškov postopka ZPS sodeluje s češko družbo LitFin, specializirano za financiranje pravdnih postopkov. LitFin zagotavlja financiranje v višini 330 tisoč evrov, s čimer prevzema tudi tveganje morebitnega neuspeha postopka. V primeru uspeha je LitFin upravičen do 10 odstotkov premije od vseh izplačanih odškodnin, so razložili v ZPS. Če tožba ne bo uspešna, stroške postopka v celoti nosita LitFin in Odvetniška pisarna Jereb, potrošniki pa ne tvegajo ničesar, so poudarili.
ZPS je sodišču predlagala, da se postopek vodi po sistemu izključitve (t. i. opt-out), kar pomeni, da so v tožbo vključeni vsi oškodovani potrošniki, razen tistih, ki bodo izrecno izjavili, da se iz postopka izključujejo in želijo pravico uveljavljati samostojno. V tej fazi postopka tako potrošnikom ni treba storiti ničesar in so avtomatično zajeti v tožbo. Kljub temu jih vabijo, da izkažejo podporo in se evidentirajo prek spletnega obrazca, objavljenega na spletni strani ZPS v rubriki Kolektivne tožbe. Vložitev tožbe je sicer že v fazi pred začetkom postopka prek spletnega obrazca podprlo več kot 1300 posameznikov, do minule srede pa se jih je evidentiralo več kot 1800.
V družbi Gen-I tožbe še niso prejeli, zato njene konkretne vsebine ne komentirajo, odločno pa zavračajo očitke o oškodovanju odjemalcev. »Zaščita potrošnikov in njihovih koristi je temeljno poslanstvo družbe GEN-I, ki se odraža v najnižjih cenah, najugodnejših pogojih oskrbe in številu odjemalcev, ki nam že vrsto let zaupajo,« so sporočili. Kot so pojasnili, v devetih letih pred izbruhom energetske krize cen niso povišali, v letu 2022, ko je bila energetska kriza na vrhuncu, pa so celo prevzeli oskrbo dodatnih 50 tisoč strank, ki so jih nekateri dobavitelji z odhodom s trga zapustili. »Med vsemi dobavitelji se je družba Gen-I kljub zaostrenim razmeram in spremembam na trgu leta 2022 kot zadnja odločila za spremembo cen. Pri tem je družba Gen-I tudi med najhujšo energetsko krizo za obstoječe odjemalce ohranila nižje cene od reguliranih, ki jih je takrat zaradi energetske draginje določila država,« so razložili in dodali, da so o spremembah cen sproti in transparentno obveščali odjemalce, ki so imeli pravico odstopiti od pogodbe in si izbrati drugega dobavitelja.
»Verjamemo, da naši odjemalci ne bodo nasedali nekakšnim poslovnim modelom raznih odvetniških pisarn in finančnih svetovalcev, ki v vlaganju tožb proti podjetjem vidijo donosni posel in si obetajo milijonske zaslužke. Na obstoj špekulativnih in drugih motivov pri tožbi, usmerjeni proti Gen-I, kaže tudi dejstvo, da je ZPS tožbo vložila izključno proti Gen-I, ki je sicer najugodnejši dobavitelj, čeprav naj bi po izrecnih trditvah ZPS prav vsi dobavitelji imeli identične prakse poslovanja,« so med drugim še sporočili.