V Skupnosti občin Slovenije so nezadovoljni z rešitvami glede ureditve šolskih prevozov. / Foto: Nik Bertoncelj

V Skupnosti občin Slovenije so nezadovoljni z rešitvami glede ureditve šolskih prevozov. / Foto: Nik Bertoncelj

Velik poudarek tudi na varnosti

Vlada je potrdila predlog novele zakona o osnovni šoli, ki med drugim prinaša spremembe na področju ocenjevanja in šolskih prevozov ter uvaja nov predmet obveznega programa.

Ljubljana – Predlog novele zakona o osnovni šoli jasneje opredeljuje vzgojno delovanje osnovne šole, s posebnim poudarkom na zagotavljanju varnega in spodbudnega učnega okolja za vse deležnike, so poudarili na ministrstvu za vzgojo in izobraževanje. Kot eno ključnih področij, ki jih opredeljuje novela zakona, so v ospredje postavili področje varnosti. Tako so med drugim opredelili ukrepe za obvladovanje neprimernega ali celo nasilnega vedenja posameznih učencev, ki ogrožajo nemoteno izvajanje pouka ali celo varnost drugih učencev. Obenem so predvideli možnost izjeme od obiskovanja pouka za tiste učence, ki s svojim obnašanjem ogrožajo varnost in zdravje preostalih udeležencev, tako da se jim prilagodita izvajanje pouka ter doseganje ciljev vzgoje in izobraževanja.​

Na ministrstvu so še pojasnili, da se s spremembo zakona med drugim ukinja vzgojni načrt šole kot samostojni dokument, vsebine vzgojnega delovanja pa se prenašajo v letni delovni načrt, kjer se opredelijo vzgojne dejavnosti in načini njihovega spremljanja. Pojem vzgojnega ukrepanja se s predlogom zakona oži na vzgojni opomin, ki se lahko izreče učencu, kadar krši dolžnosti in odgovornosti oziroma ko vzgojne dejavnosti ob predhodnih kršitvah niso dosegle namena. Ob tem predlog po novem opredeljuje nabor hujših kršitev, zaradi katerih se učencu neposredno izreče vzgojni opomin. Posamezni vzgojni opomin se izreče za dobo 12 mesecev, kar pomeni, da se lahko prenaša v naslednje šolsko leto, na vzgojni opomin pa lahko učenec in njegovi starši vložijo ugovor. Predlog novele ureja tudi pravila šolskega reda. »Posebej se določi, da mora šola v pravilih šolskega reda določiti postopek pregleda učenčevih predmetov, kot sta torba in omarica, če obstaja sum, da učenec poseduje prepovedane ali nevarne snovi, ter postopek začasnega odvzema prepovedanih predmetov,« so razložili na ministrstvu in dodali, da novela uvaja omejitev uporabe učenčevih elektronskih naprav med izvajanjem vzgojno-izobraževalne dejavnosti. »Uporaba bo mogoča le, če je to potrebno za izvajanje vzgojno-izobraževalnega in drugega dela.« Podrobneje so opredelili še postopek opravičevanja odsotnosti – razrednik ne bo več opozarjal staršev, naj opravičijo odsotnost otroka v šoli, šola pa lahko ob daljših neopravičenih odsotnostih obvesti pristojni center za socialno delo in poda predlog uvedbe prekrškovnega postopka zoper starše.

Novi predmet in novosti pri ocenjevanju

Novela zakona v obvezni program 7. razreda uvaja nov predmet informatika in digitalne tehnologije, kar po pojasnilu ministrstva izhaja iz potrebe, da se učencem sistematično zagotovijo temeljna znanja računalništva in informatike ter razumevanje sodobnega digitalnega sveta. Jasneje so opredelili tudi pravila glede ocenjevanja znanja, med drugim za učence, ki so odsotni zaradi neupravičenih razlogov. »Neupravičeno odsotni neocenjeni učenci bodo do konca šolskega leta opravljali predmetne izpite iz teh predmetov.« Po novem bodo učenci 7. in 8. razreda razred ponavljali tudi v primeru neudeležbe na popravnem izpitu, in ne zgolj v primeru neuspešno opravljenega izpita.

Oster odziv občin glede šolskih prevozov

V noveli so še podrobneje opredelili, da se o načinu prevoza učencev s posebnimi potrebami dogovorita osnovna šola in lokalna skupnost. Otrokom s posebnimi potrebami, ki imajo ogrožajoče zdravstveno stanje, šola zagotovi spremljevalca. Obenem bi po predlogu novele otroci s posebnimi potrebami lahko uveljavljali pravico do izobraževanja na domu tudi med šolskim letom.

V Skupnosti občin Slovenije (SOS) pa so se ostro odzvali predvsem na določbe glede ureditve šolskih prevozov, ker so v novelo zakona ponovno vključili rešitve, ki so po njihovih navedbah v nasprotju s tem, kar se je ministrstvo dogovorilo z lokalnimi skupnostmi. Pri tem so posebej poudarili določbo, da imajo učenci 1. razreda pravico do brezplačnega prevoza ne glede na oddaljenost od šole, kar po njihovem znatno širi krog upravičencev in povečuje stroške občin brez zagotovljenih dodatnih sredstev ali vpliva na izvajanje. Izpostavili so še vprašanje prevozov otrok s posebnimi potrebami. »Ker občine nimajo vpliva na izbiro zavodov, kamor so otroci usmerjeni, SOS vztraja, da mora stroške prevoza v celoti prevzeti država.« Zato se zanašajo na obljubo ministra Vinka Logaja, da bodo zadevo skupaj še enkrat pregledali in se uskladili z že dogovorjenimi rešitvami.