Šifrerjev četrtek za prijatelje
V Civilni iniciativi predlagajo, da se obstoječi železniški tir nameni zgolj za lokalni potniški promet, z izgradnjo dodatnih postajališč. / Foto: Tina Dokl
Za drugi tir ob avtocesti
V Civilni iniciativi Občanom prijazna železnica so oddali pobudo, da se za nadgradnjo železniške infrastrukture na Gorenjskem ponovno preučijo in preverijo možnosti za umestitev proge ob avtocesti Ljubljana–Jesenice.
Škofja Loka – Država je pripravila predlog državnega prostorskega načrta za nadgradnjo železniške proge Ljubljana–Kranj/Naklo z okoljskim poročilom. Nadgradnja je načrtovana na območju mestne občine Ljubljana, občine Medvode, občine Škofja Loka, mestne občine Kranj in občine Naklo. Gre za gradnjo drugega tira, ki bi večinoma potekal ob obstoječem, ponekod pa se predvideva prestavitev železniške infrastrukture. Javna objava je potekala do konca avgusta. V tem času je imela javnost možnost seznanitve s predvidenimi rešitvami ter podajati pripombe in predloge, ki jih bodo preučili.
Skupaj z nevladno okoljsko organizacijo Alpe Adria Green je pripombe oddala tudi civilna iniciativa Občanom prijazna železnica, ki ima predstavnike iz Struževega, Žabnice, Godešiča, Reteč, Gorenje vasi - Reteč, Senice, Medvod in Medna. Predstavili so jih v izjavi za javnost. »Oddali smo pripombe ter pobudo, da se za nadgradnjo železniške infrastrukture ponovno preučijo in preverijo možnosti ter predlogi variant za umestitev proge za mednarodni potniški promet za hitrosti do 160 km/h in transportni –tovorni železniški promet ob avtocesti Ljubljana–Jesenice do državne meje. Obstoječi železniški tir Ljubljana–Medvode–Škofja Loka–Kranj/Naklo pa bi se, glede na dejanske potrebe po uporabi javnega prevoza lokalnega prebivalstva, ohranil na isti trasi in namenil za potrebe primestne železnice za lokalni potniški promet, z izgradnjo dodatnih postajališč,« pojasnjujejo. Dodajajo, da predlog, da bi se železniška infrastruktura za potrebe mednarodnega potniškega in tovornega prometa gradila ob avtocesti, ni nova.
Posebej poudarjajo, da gradnja ob avtocesti pomeni novogradnjo izven prometa. »To finančno optimizira investicijo, hkrati pa v času gradnje zagotavlja nemoten potniški promet po obstoječem tiru. Upoštevanje naše pobude zagotavlja ohranitev in zaščito vseh vodnih virov, kmetijske površine, kulturno in arheološko dediščino. Prenova obstoječega tira med Vižmarjami in Kranjem ter prekategorizacija v primestno železnico za potniški promet bo potnikom omogočila bolj varno uporabo javnega železniškega potniškega prometa, prebivalcem ob progi pa izboljšala pogoje bivanja in omilila škodljive vplive na zdravje.« Na drugi strani menijo, da rešitve, kot so predstavljene v predlogu državnega prostorskega načrta, niso domišljene. »Takšno povečanje tovornega prometa pomeni preveliko breme za prebivalce ob obstoječem tiru. Nedomišljeni projektantski koncepti uničujejo tudi okolje in krajino. Predvidena trasa nove železnice poteka tudi po Sorškem polju, ki je izredno bogato s podzemnimi vodami in že desetletja velja za rezervni vir pitne vode za vse področne občine, med drugim tudi za občino Ljubljana. Dvojno povečanje tovornega prometa pomeni tudi večje tveganje za nesreče, kar bi za tako urbanizirano okolje in občutljivo naravo predstavljalo nepopravljivo škodo. Za projekt izgradnje dvotirne proge po predlagani trasi železniške proge se predvideva uničenje 125 ha prvovrstnih kmetijskih zemljišč, kar pomeni trajno zaprtje vsaj desetih kmečkih gospodarstev na zgolj 33 km dolgem odseku. Prav tako bi bil z ukopom Svetje neposredno prizadet vodnjak, ki trenutno oskrbuje 14500 ljudi s pitno vodo. Državljani takšnemu izrazitemu posegu v naš bivanjski prostor nasprotujemo, zato smo se povezali v neformalno civilno iniciativo Občanom in okolju prijazna železnica. Vse to z namenom, da zaščitimo naše bivanjsko okolje in zdravje ter poskrbimo za vodne vire in naravo tudi za naše zanamce,« so zapisali.
Doslej so zbrali dobrih dva tisoč podpisov podpore, predvsem od prebivalcev iz naselij ob obstoječi železnici. »Državljani se ne strinjajo, da se urbana naselja ob zdajšnji železnici in celo v predlaganem novem koridorju, kot npr. na odsekih Vižmarje–Škofja Loka, dodatno obremenijo zaradi (predvsem tranzitnega) tovornega prometa,« zaključujejo.