Župani osupli nad podražitvijo šolskih prevozov
V podjetju Arriva odgovarjajo: »Na vseh razpisih oddamo pošteno ponudbo, ki odraža realen strošek storitve.« / Foto: Gorazd Kavčič
Župani osupli nad podražitvijo šolskih prevozov
Župani nekaterih gorenjskih občin tik pred začetkom šolskega leta opozarjajo, da jim je za izvajanje šolskih prevozov podjetje Arriva postavilo ceno, ki je ponekod tudi dvakrat višja kot lani. Zato se že dogovarjajo, da bodo na vlado, ki je podelila koncesije, naslovili pismo z zahtevo po pojasnilu.
Kranj – »Kako je sploh mogoče, da je podjetje ceno lahko dvignilo za več kot še enkrat, ob tem pa se ni bilo pripravljeno niti pogajati niti nam niso predstavili nobenih pojasnil oziroma razlogov za tako izjemno visoko in po našem prepričanju neupravičeno povišanje,« je dejal župan Občine Radovljica Ciril Globočnik o ponudbi podjetja Arriva za izvajanje prevozov šoloobveznih otrok na območju radovljiške občine. »Seveda obljubljam, da bodo od ponedeljka naprej prevozi zagotovljeni, kje bomo našli sredstva – proračun za leto 2025 še ni sestavljen –, pa trenutno še ne morem pojasniti,« je povedal radovljiški župan.
S podobnimi težavami se soočajo tudi na Jesenicah, v Tržiču, Kranju in drugod. Prevozi šoloobveznih otrok so zakonska obveznost občin, ki jo te morajo izvajati. A na tako visoko podražitev v občinah niso računali. Zato ponekod stroške skušajo znižati tako, da bodo nekoliko skrčili število prevozov. V Kranju denimo tam, kjer je vozačev malo, ne bo več odhoda avtobusa čisto po vsaki končani šolski uri.
Ker gre za pereč problem, se gorenjski župani že dogovarjajo, da bodo na vlado, ki je podelila koncesije, naslovili pismo z zahtevo po pojasnilu.
Zakaj je prišlo do takšnega dviga cen, smo vprašali podjetje Arriva, kjer so nam odgovorili: »Na vseh razpisih, v katerih sodelujemo, oddamo pošteno ponudbo, ki odraža realen strošek storitve.«
V Radovljici, kjer delujejo tri redne osnovne šole in ena s prilagojenim programom, morajo s prvim septembrom zagotoviti šolske prevoze za okoli 750 otrok. Del jih k pouku vozijo s šolskimi kombiji, številni, ki prihajajo iz zelo razvejanih šolskih okolišev, pa so odvisni od avtobusnih prevozov.
»Zelo razočarani smo nad ponudbo Arrive, ki je za več kot še enkrat višja kot v lanskem šolskem letu. Cena, ki so jo postavili, je namreč z lanskih 630 tisoč evrov narasla na kar 1,26 milijona. Seveda obljubljam, da bodo od ponedeljka naprej prevozi zagotovljeni, kje bomo našli sredstva – proračun za leto 2025 še ni sestavljen – pa trenutno še ne morem pojasniti,« je povedal radovljiški župan Ciril Globočnik.
Pojasnil je še, da prevoznik letos ni privolil niti v to, da bi vozovnice, ki jih otroci uporabljajo za prevoz v šolo in nazaj, tako kot v preteklih letih veljale tudi v popoldanskem času za prevoze do različnih obšolskih dejavnosti.
Kot pravi Globočnik, ni možnosti, da bi storitev izvajal kateri od manjših prevoznikov, ker drugi ponudniki na trgu preprosto nimajo dovolj kapacitet za tako velik posel.
»Ker je situacija v večini gorenjskih občin podobna kot pri nas, se z ostalimi občinami dogovarjamo, da bomo na vlado, ki je podelila koncesije, naslovili pismo z zahtevo po pojasnilu. Pričakujemo tudi, da bomo vendarle izvedeli, kako je sploh mogoče, da je podjetje ceno lahko dvignilo za več kot še enkrat, ob tem pa se ni bilo pripravljeno niti pogajati niti nam niso predstavili nobenih pojasnil oziroma razlogov za tako izjemno visoko in po našem prepričanju neupravičeno povišanje. Za ilustracijo: še pred dvema letoma, torej za šolsko leto 2022/20023, je bila cena za enako število prevoženih kilometrov in prepeljanih otrok le 320 tisoč evrov. Glede na razmere bi pričakovali do dvajsetodstotno povišanje, več kot stoodstotnega pa zagotovo ne. Prevozi šolskih otrok ne morejo in ne smejo biti tako dragi.«
Tudi na Jesenicah so že ob koncu lanskega šolskega leta, ko se jim je iztekla koncesijska pogodba z Arrivo, opozorili na nesprejemljiv dvig cen. Na razpis za izvajanje šolskih avtobusnih prevozov se je namreč prijavila le Arriva, ki je oddala ponudbo v višini 1,28 milijona evrov. To je kar za trikrat presegalo sredstva, ki so jih imeli v ta namen zagotovljena v občinskem proračunu. Kot so že takrat navedli na Jesenicah, so v zadnjih sedmih letih Arrivi za šolske prevoze letno plačevali bistveno manj, in sicer od 175 tisoč do 317 tisoč evrov. Ponudbe zato takrat niso sprejeli in nato nekoliko spremenjeno javno naročilo (po linijah) ponovili. Ponovno se je prijavila le Arriva in njeno ponudbo v višini 715 tisoč evrov za štiri linije so bili pred dnevi prisiljeni sprejeti. Tako bodo šolski prevozi s 1. septembrom normalno stekli na štirih linijah. Otroke s Hrušice, ki obiskujejo Osnovno šolo Toneta Čufarja, bo vozil medkrajevni avtobus (a ne bo pripeljal do šole, temveč do postajališča pri zdravstvenem domu). Prav tako bo z medkrajevnimi linijami pokrita Osnovna šola Poldeta Stražišarja. Župan Peter Bohinec je, podobno kot drugi župani, izrazil nezadovoljstvo nad situacijo na področju šolskih prevozov in povedal, da bodo na prihodnji koordinaciji gorenjskih županov govorili tudi o tem in sestavili protestno pismo, ki ga bodo naslovili na državo.
S podražitvami cen šolskih prevozov se ubadajo tudi v tržiški občini. Kot opozarja župan Peter Miklič, konkurence na trgu ni, veliki igralci so si razdelili Slovenijo: »Na Gorenjskem imamo Arrivo, ki sicer izvaja kakovostne prevoze, a se ti še dražijo, in smo trenutno v fazi pogajanj. Leta 2020 so nas šolski prevozi v tržiški občini stali več kot 155 tisoč evrov. Zdajšnja ponudba Arrive za eno leto je skoraj en milijon evrov. Že lani je bilo zelo veliko povečanje z dobrih 530 na 603 tisoč evrov in smo mislili, da višje ne bo šlo. Šolske prevoze občina mora zagotoviti, bi se pa morala država odzvati. Cene so nepredstavljive. Arriva nam je dala jasno vedeti, da je na tem limitu zaradi povišanja plač, novih standardov, novih linij, ki jih morajo izvajati ... Zahvaljujem pa se vodstvom naših šol, skupaj iščemo rešitve, kako racionalizirati šolske prevoze.«
V Kranju so se šolski prevozi, ki potekajo za približno 1.500 otrok z deset osnovnih šol s podružnicami, podražili kar za okoli 60 odstotkov. »Gre za zakonsko obveznost občine, ki jo moramo izvajati ne glede na stalen cenovni pritisk izvajalcev. Zaradi vse višjih cen prevozov smo bili tako primorani nekoliko skrčiti število prevozov, tako da ponekod, kjer je vozačev malo, ne bo več odhoda avtobusa čisto po vsaki končani šolski uri,« so pojasnili na Mestni občini Kranj. Za večino šolskih prevozov poskrbi Arriva, le prevoze do podružničnih šol Trstenik in Goriče izvaja podjetje Luka PGT.
Kot zagotavljajo na občini, so kljub občutni podražitvi tudi v tem šolskem letu zagotovljeni šolski prevozi na vseh potrebnih relacijah. Urejeni so različno: nekje kot posebni linijski promet in kot del mestnega potniškega prometa, na relacijah Jamnik–Podblica–Besnica, Planica ter Golnik in Goriče pa tudi v okviru medkrajevnega potniškega prometa.
Zakaj tako visoke podražitve šolskih prevozov, smo vprašali podjetje Arriva, ki je v lanskem šolskem letu šolske prevoze opravljalo v 14 občinah. Pisno so nam odgovorili, da je strošek storitve prevoza odvisen od več dejavnikov, kamor sodita število avtobusov, pogostost voženj. »Upoštevati pa moramo tudi razmere na trgu, kot je cena nafte, inflacija, stroški dela ... Vsi ti dejavniki so se v zadnjih dveh letih bistveno spremenili, različni pa so tudi v različnih občinah,« so zapisali. »Med razlogi za zvišanje stroška naših storitev je tudi dejstvo, da z novimi zahtevami koncesijske pogodbe za izvajanje medkrajevnega potniškega prometa več ne moremo v enaki meri kombinirati resursov, kar je doslej bistveno vplivalo na nižji strošek storitve šolskih prevozov,« so dodali.