Starejši vozniki z osvežitvenimi vožnjami ohranjajo primerno vozniško kondicijo in s tem možnost samostojne osebne mobilnosti. / Foto: Zavarovalnica Triglav/Nejc Fon

Osvežitvene vožnje za čim daljšo mobilnost starejših

Ena od oblik ohranjanja vozniške kondicije so osvežitvene vožnje, katerih stroške bi lahko krili iz državnega proračuna ali zdravstvene blagajne, predlagajo v Avto-moto zvezi Slovenije.

»V preteklosti je bilo pač tako, da se z vozniki od trenutka, ko so pridobili vozniško dovoljenje, ni nihče ukvarjal, vse dokler niso dosegli zakonsko predpisane starosti, ko je treba podaljšati dovoljenje. In vmes je pri marsikom minilo 50, 60 let. V tem času pa je veliko sprememb, tako pri cestnoprometnih predpisih kot infrastrukturi in ne nazadnje vozilih.«

»Osvežitvene vožnje z inštruktorjem so model pomoči starejšim voznikom za ohranjanje varne vozniške kondicije, ki so ga starejši dobro sprejeli. Poleg tega pa je pokazal dobre, merljive učinke.«

Kranj – V Sloveniji je kar 29 odstotkov imetnikov vozniških dovoljenj starejših od 61 let, od tega jih je bilo 880 v skupini nad 90 let, glede na demografske napovedi pa bo do leta 2050 vsak tretji prebivalec starejši od 65 let. Avto-moto zveza Slovenije (AMZS) in Zavarovalnica Triglav sta zato pred kratkim organizirali delovni posvet na temo starejših voznikov, pred dnevi pa so v AMZS Centru varne vožnje na Vranskem predstavili predloge, kako bi starejšim tudi v prihodnjih letih in desetletjih zagotavljali pravico do varne mobilnosti. »Prizadevati si je treba, da starejši vozniki čim dlje ohranijo vozniško kondicijo in s tem možnost samostojne osebne mobilnosti,« je poudaril Erik Logar, vodja področja varna mobilnost pri AMZS.

Osvežitvene vožnje za vse voznike

Ena od oblik ohranjanja vozniške kondicije so tudi osvežitvene vožnje, ki pa bi morale biti namenjene vsem voznikom, ne le starejšim, stroške osvežitvenih voženj pa bi lahko krili iz državnega proračuna ali zdravstvene blagajne, meni Logar. »V preteklosti je bilo pač tako, da se z vozniki od trenutka, ko so pridobili vozniško dovoljenje, ni nihče ukvarjal, vse dokler niso dosegli zakonsko predpisane starosti, ko je treba podaljšati dovoljenje. In vmes je pri marsikom minilo 50, 60 let. V tem času pa je veliko sprememb, tako pri cestnoprometnih predpisih kot infrastrukturi in ne nazadnje vozilih. Zato predlagamo, da bi vozniki opravljali obdobne osvežitvene vožnje, na katerih bi lahko osvežili svoje znanje. Investicija v osvežitvene vožnje bi se po našem mnenju lahko krila iz državnega proračuna ali zdravstvene blagajne, saj se vsak evro, vložen v preventivo, večkratno povrne. Skupni družbenoekonomski stroški prometnih nesreč so v Sloveniji v letu 2023 znašali več kot 1,9 milijarde evrov, kar je tri odstotke tedanjega BDP. Če bi bilo manj poškodovanih v prometnih nesrečah, bi bilo manj izdatkov za zdravljenja, manjša bi bila tudi obremenitev bolnišničnih kapacitet, manj bi bilo bolniških odsotnosti, če poudarimo le nekaj koristi. Za vse tiste, ki sami niso več sposobni voziti, pa bi morali najti sistemske rešitve, kako jim omogočiti mobilnost. Predvsem to velja za podeželje, kjer ni na voljo ustreznega javnega prometa.«

Pod okriljem programa Osvežitvena vožnja za starejše z inštruktorjem, ki ga je Zavarovalnica Triglav razvila skupaj z AMZS, se je na obnovitev svojega vozniškega znanja in veščin doslej podalo že več kot tisoč starejših voznikov. Ti so z učitelji vožnje in inštruktorji varne vožnje AMZS po Sloveniji prevozili več kot 15 tisoč kilometrov. »Osvežitvene vožnje z inštruktorjem so model pomoči starejšim voznikom za ohranjanje varne vozniške kondicije, ki so ga starejši dobro sprejeli. Poleg tega pa je pokazal dobre, merljive učinke,« je povedala Ana Cergolj Kebler, vodja varne mobilnosti v Zavarovalnici Triglav. Program za njihove zavarovance od 60 let naprej nadaljujejo tudi letos, prijave so že odprte.

Agencija za varnost prometa že od leta 2015 izvaja projekt Sožitje, katerega cilj je zagotoviti večjo varnost starejših pešcev, kolesarjev in voznikov motornih vozil. Skozi projekt Sožitje jih ozaveščajo in izobražujejo tako, da lahko z upoštevanjem morebitnih zdravstvenih omejitev v prometu še vedno sodelujejo samostojno in varno. »V sklopu aktivnosti obnovijo poznavanje in razumevanje pravil cestnega prometa, hkrati so deležni nasvetov o pravilnem ravnanju na praktičnem primeru vožnje v realni prometni situaciji – z osvežitvenimi vožnjami,« je pojasnila namestnica direktorice agencije Saša Jevšnik Kafol.

Starejši ne želijo biti breme

Zdenka Kres, psihologinja medicine dela, prometa in športa, izvajalka psiholoških pregledov za podaljšanje vozniških dovoljenj in izvajalka psihosocialne delavnice na tečajih varne vožnje, je opozorila na stiske in ranljivost starejših voznikov, ki si še želijo sodelovati v prometu. »To jim predstavlja nujo in ne samo vzdrževanje kvalitete življenja. Veseli me, da smo prepoznali potrebo po širših ukrepih. Cilji morajo biti naravnani kratkoročno in dolgoročno ter vključevati vso družbo. Kratkoročno predlagamo ciljno izobraževanje starejših in označevanje avtomobilov z vozniki, ki imajo omejitve. Dolgoročno pa periodično izobraževanje vseh voznikov, poenostavitev signalizacije, asistenčne sisteme in vzgojo kulture vožnje,« je dejala.

»Starejši si ne želijo biti breme, zato je nujno treba poskrbeti za njihovo informiranost in izobraževanje, saj so spremembe na področju prometa velike in jim je težko slediti,« pa je poudaril Manuel Pungertnik, vodja AMZS Šole vožnje in inštruktor varne vožnje. Poudaril je pomen zanimivih in dostopnih programov za starejše voznike: »Starejši se želijo učiti oziroma želijo obnavljati svoje znanje, če so programi zanimivi, poučni in predvsem finančno dostopni. Osvežitvene vožnje z inštruktorjem, na katerih so lahko starejši predstavili svoja videnja in občutja, so dokazale prav to. Iz prvotne akcije, ki je temeljila na preverjanju, smo se usmerili v svetovanje, spodbujanje in krepitev njihovega znanja. Spoznali smo, da ocenjevanje tudi pri starejših predstavlja veliko psihološko breme, kar lahko vpliva na kakovost njihove vožnje. Programi, tako z Zavarovalnico Triglav kot tisti, ki jih izvajamo v AMZS Centru varne vožnje na Vranskem, so namenjeni spodbujanju samostojne mobilnosti starejših, ki je v demografsko specifični Sloveniji še kako pomembna. Odločevalci bi morali skrbeti za čim daljšo mobilnost in samostojnost vseh voznikov.«

Oddajte svoj komentar

Kranj 30°

delno oblačno
vlažnost: 42 %
veter: SZ, hitrost: 11 km/h

14/30

petek

16/31

sobota

17/30

nedelja

Vremenska napoved

Po

To

Sr

Če

Pe

So

Ne

 

 

 

 

 

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

29

30

GLASBA / Šenčur, 28. junij 2024

Poletna noč

PRIREDITVE / Cerklje, 28. junij 2024

Ob obletnici rojstva Ignacija Borštnika

IZLETI / Šenčur, 29. junij 2024

Pohod na Rašico

RAZSTAVE / Jesenice, 2. julij 2024

Razstava foto kluba iz Nemčije

IZLETI / Kranj, 2. julij 2024

Kolesarski izlet DU Kranj

IZLETI / Kranj, 2. julij 2024

Kolesarjenje DU Kranj

IZLETI / Cerklje, 2. julij 2024

Pohodni izlet DU Cerklje

IZLETI / Kranj, 4. julij 2024

Planinsko-pohodniški izlet DU Kranj

 

 
 

 

 
 
 

Jek2 je dolgoročna naložba v zanesljivo oskrbo z nizkoogljično električno energijo / 12:27, 28. junij

JEK2 ja. Samo pri hidroelektrarnah naj ostane, in še veliko manjših naj se zgradi. Enako TEŠi. Časi so taki, da moramo imeti različne vire. ...

Jek2 je dolgoročna naložba v zanesljivo oskrbo z nizkoogljično električno energijo / 19:40, 26. junij

zarad mene mamo lahko še več nukleark, ampak potem hočem da podremo tudi nekaj hidroelektrarn in ne gradimo novih. pa ne smemo pustiti da to...

Preureditev območja na Planini / 17:58, 26. junij

Pri toplarni na Planini poleg cestne povezave s Supernovo, naj bi zgradili še cca 70 parkirnih mest? Mogoče podzemna.

Kranjska Severna vrata bo gradilo podjetje Dolnov / 17:53, 26. junij

Kar posledično pomeni, če se tako mudi z omenjeno gradnjo, da v Kranju ne bo regijske bolnice?
Mogoče bo pa prej zgrajena avtobusna postaja? Mogoče celo v Kranju!

Jek2 je dolgoročna naložba v zanesljivo oskrbo z nizkoogljično električno energijo / 12:44, 26. junij

Vsekakor za. JEK2 naj sama prodaja proizvedeno elektriko po proizvodni ceni plus amortizacija samo domačim odjemalcem.

Jek2 je dolgoročna naložba v zanesljivo oskrbo z nizkoogljično električno energijo / 12:42, 26. junij

Jek2? Vsekakor za. Vendar brez Hrvatov in brez GEN. Jek2 naj sama prodaja proizvedeno elektriko po proizvodni ceni plus amortizacija samo domačim odjemalcem.

Jek2 je dolgoročna naložba v zanesljivo oskrbo z nizkoogljično električno energijo / 12:33, 26. junij

Jek2? Vsekakor za. Vendar brez Hrvatov in brez GEN. Jek2 naj sama prodaja proizvedeno elektriko po proizvodni ceni plus amortizacija samo domačim odjemalcem.