Robert Kejžar, direktor in poveljnik GARS Jesenice / Foto: Nik Bertoncelj
Robert Kejžar, direktor in poveljnik GARS Jesenice / Foto: Nik Bertoncelj
Vreme vpliva na delo gasilcev
Z nenehnim vlaganjem v kadre, opremo in sodelovanje z lokalnimi organizacijami Gasilsko reševalna služba Jesenice krepi svojo vlogo kot osrednji steber varnosti in reševanja na Zgornjem Gorenjskem.
Jesenice – Gasilsko reševalna služba (GARS) Jesenice poleg zagotavljanja požarne varnosti v občini Jesenice, kjer imajo sklenjeno tudi pogodbo s podjetjem Acroni, nudi dodatno podporo pri požarnih intervencijah občinama Žirovnica in Kranjska Gora. Kot enota širšega pomena posredujejo pri nesrečah v cestnem in železniškem prometu, vključno s predorom Karavanke, ter ob izlitjih nevarnih snovi in pri drugih tehničnih reševanjih.
Kot je pojasnil direktor in poveljnik GARS Jesenice Robert Kejžar, so lani med skupno 1509 izrednimi dogodki opravili 341 intervencij, kar je 108 manj kot v letu 2023. Poleg tega so nanizali 586 ADR spremstev nevarnih snovi skozi karavanški predor, 32 meritev plina, 44 prevozov vode, 23 del z Magirus lestvijo ter 335 požarnih straž. Sodelovali so tudi pri gašenju požara na Krasu in aktivnostih, ki so se izvajale zaradi grožnje plazu nad Koroško Belo.
Glavnino intervencij opravijo na območju jeseniške občine, kjer so lani posredovali 237-krat. V sosednjih občinah so prisotni predvsem ob prometnih nesrečah in nesrečah z nevarnimi snovmi ter kot pomoč z avtolestvijo. V občino Žirovnica so se lani odzvali 42-krat, v Radovljico 30-krat, v Kranjsko Goro 27-krat, po enkrat pa tudi v občine Bled, Bohinj, Naklo, Komen in Miren-Kostanjevica. »Naša pomoč se je v zadnjih letih razširila praktično na celotno Slovenijo, saj nas pogosto pozovejo tudi iz oddaljenejših krajev,« je dejal Kejžar.
Med intervencijami po besedah Kejžarja še vedno prevladuje tehnična ter druga pomoč (lani 107), sledijo nesreče v cestnem in železniškem prometu (60), požari (60) in nesreče z nevarnimi snovmi ter plini (25). Lani so se po enajstkrat odzvali ob poplavah in vetrolomih, enkrat so reševali obolelo osebo in prav tolikokrat žival. »Veliko je tudi alarmov, ob katerih izvozimo, vendar posredovanje ni potrebno. V večini primerov gre za samodejno sprožitev požarnih javljalnikov v objektih, ki so povezani z našim nadzornim centrom, a do dejanskega požara ni prišlo.«
Kejžar ob tem opaža, da vremenske razmere vedno bolj vplivajo na naravo posredovanj. Vse več je intervencij ob poplavah, zemeljskih plazovih, požarih v naravi in odkritih strehah zaradi vetra. »Lani nam je vreme nekoliko prizaneslo v primerjavi z nekaterimi deli Slovenije, kljub temu smo imeli tudi pri nas nekaj tovrstnih intervencij ter škode,« je dodal.
Število intervencij sicer ostaja v povprečju preteklih let, pri čemer je opazen rahel upad prometnih nesreč, medtem ko število požarov in tehničnih intervencij ponovno narašča. »Tehnična posredovanja terjajo od gasilcev dodatno znanje, izkušnje ter uporabo specializirane opreme, ki ni vedno na voljo. Zato morajo biti izjemno prilagodljivi, saj se v določenih situacijah improvizaciji preprosto ni mogoče izogniti,« je opozoril.
Lani je eden večjih požarov na njihovem območju delovanja izbruhnil novembra na Kurici v dolini Završnice, kjer je zaradi nedostopnega terena gasilska intervencija trajala cel teden. Izstopal je tudi februarski požar na gozdnem pobočju nad Jesenicam, pri katerem so sodelovala vsa prostovoljna gasilska društva Gasilske zveze Jesenice. V obeh intervencijah jim je pri gašenju na pomoč priskočil helikopter. Maja so gasilci posredovali ob poplavah, ki so prizadele Jesenice in okoliške vasi. V istem mesecu so bili aktivirani še ob zemeljskem plazu nad razgledno potjo na Jesenicah. Med večjimi dogodki je bil izliv smole v podjetju Elan konec septembra.
Medtem pa je bilo v cestnem in železniškem predoru Karavanke v zadnjem obdobju razmeroma malo nesreč. Jeseniški poklicni gasilci tu najpogosteje posredujejo zaradi gorečih vozil, ki niso posledica prometnih nesreč, temveč tehničnih okvar. V letu 2023 sta v predoru zagoreli dve osebni vozili, zabeležena je bila tudi ena prometna nesreča. Lani v cevi s prometom povezanih intervencij ni bilo. »Izjema je bil požar 1800 metrov od vhoda v cev cestnega predora v gradnji, kjer nismo posredovali pri gašenju, saj nismo pristojni za gašenje ter reševanje na gradbišču v predoru, smo pa zagotavljali varnost delavcev.«
V GARS Jesenice je zaposlenih 48 gasilcev, od tega je 47 operativnih. Letos sta načrtovani dve dodatni zaposlitvi v dopoldanski izmeni. »Kadrovska sestava je trenutno ustrezna in bo takšna ostala tudi v prihodnje. Enako velja za opremo, kjer sodimo med najbolje opremljene enote v Sloveniji,« je poudaril direktor.
Konec leta 2023 so za posredovanje v železniškem predoru dobili dvopotno vozilo, ki se lahko utiri na železniško progo, ter dodatno logistično vozilo z desetimi specializiranimi vozički za prevoz opreme po železniških tirih. Lani so kupili terensko vozilo, opremljeno s štirimi zamenljivimi moduli za različne vrste intervencij. Letos pričakujejo večje vozilo za prevoz moštva, poleg tega so zaključili naročilo dodatnega vozila za prevoz moštva, ki bo dostavljeno v letu 2026, ter podpisali pogodbo za novo avtocisterno, ki jo bodo dobili predvidoma v letu 2027.
V njihovem gasilskem domu trenutno poteka obnova prostorov in gradnja prizidka, kjer bodo garaža, dve garderobi, kopalnica in sanitarije. »Gradnja napreduje postopoma, na vidiku je nekaj finančnih izzivov, ki jih za zdaj uspešno rešujemo. Bi si pa tudi v sistemu zaščite in reševanja želeli možnosti črpanja evropskih sredstev, kar trenutno ni mogoče. Sami se namreč ne moremo prijaviti na noben razpis, saj so ti zasnovani tako, da sredstva lahko črpa le država,« je dejal Kejžar.
Gasilci GARS Jesenice redno sodelujejo na vajah vseh jeseniških in žirovniških prostovoljnih gasilskih društev. Vsako leto pripravijo skupno vajo z Nujno medicinsko pomočjo Jesenice, leta 2023 pa so k sodelovanju prvič povabili tudi Splošno bolnišnico Jesenice. Lani, po prenovi železniškega predora, so izkoristili vsako zaprtje za spoznavanje vgrajenih naprav, vaje utirjenja in testne vožnje dvopotnega vozila. Izvedli so tudi večjo vajo v železniškem predoru, konec leta pa so bili del nenapovedane vaje v cestnem predoru, ki jo je organiziral DARS. Letos načrtujejo mednarodno vajo z avstrijskimi kolegi, s katerimi skupaj posredujejo v obeh predorih.
Kejžar je ob robu še poudaril, da je sodelovanje znotraj enote in širše skupnosti na izjemno visoki ravni. »Vsi poklicni smo tudi prostovoljni gasilci, kar omogoča tesno povezovanje in usklajevanje pri nabavi opreme ter usposabljanjih.« Dobro sodelovanje pa ni omejeno zgolj na gasilske enote. »Enako namreč velja za Civilno zaščito ter druge službe zaščite in reševanja, občinsko redarstvo, policijo, nujno medicinsko pomoč in splošno bolnišnico. Dobro sodelovanje se prenaša tudi na podjetja v jeseniški občini in samo Občino Jesenice,« je sklenil direktor.