O financah bi morali mlade vzgajati že od mladih nog. Fotografija je simbolična. / Foto: Nik Bertoncelj
Finančna pismenost mladih
Kako se lotiti finančnega opismenjevanja mladih? O tem je tekla beseda na webinarju Združenja družb za upravljanje investicijskih skladov.
Ljubljana – Pred dnevi je združenje družb za upravljanje investicijskih skladov pripravilo webinar, na katerem je direktorica Mira K. Veljič z avtorico podkasta Money How Marjo Milič, članom uprave NLB Skladi Blažem Bračičem ter višjim upravljavcem pri Triglav Skladih Vidom Pajičem razpravljala o tem, kakšna je finančna pismenost med mladimi.
Sogovorniki so se strinjali, da se finančna pismenost v zadnjih letih izboljšuje, a kot je povedala Marja Milič, je še vedno omejena na »gospodinjske finance« oz. prihodke in odhodke gospodinjstva, izključuje pa se opismenjevanje investiranja, kar je po njenem mnenju zgrešeno. Kot je dodala, gremo sicer v pravo smer, kar potrjuje tudi predlog nacionalnega programa finančnega opismenjevanja, ki je bil do nedavnega v javni obravnavi.
Zakaj po finančni pismenosti torej še nismo tam, kjer bi želeli biti? »Precejšen delež ljudi ima odpor do znanosti finančne matematike oz. osnov, ki jih je treba razumeti, med katerimi je recimo obrestno obrestni račun,« pravi Bračič, k čemur Vid Pajič dodaja tudi večkrat zapleteno strokovno komunikacijo finančnih institucij v medijih.
O svojih izkušnjah s predavanj na srednjih šolah Marja Milič poudarja, da v razredu tridesetih učencev morda le dva ali tri zanima investiranje. Drugače je pri študentih, kjer je po besedah Vida Pajiča zanimanje večje. »Zavedajo se, da bodo morali sami varčevati, recimo za pokojnino, tako da na predavanjih opažam več interesa med mladimi,« pravi Pajič.
Mladi informacije vse bolj iščejo na družbenih omrežjih, tako da ni čudno, da v času, ko na finančnih trgih beležimo rekordne donose, več vedo o kriptovalutah ali neizmenljivih žetonih (t. i. NFT) kot pa denimo o tem, kaj je depozit, na kar je opozorila Miličeva.
Kako se torej lotiti finančnega opismenjevanja mladih? Kot smo slišali, bi bilo treba najprej opolnomočiti učitelje, da bi lahko predajali znanje naprej, čeprav je verjetno preveč pričakovati, da bomo v šolah dobili nov predmet finančnega opismenjevanja. Sicer pa, kot je opozorila Marja Milič, se finančna vzgoja začne že doma, ne v šoli.