Spomladi poskrbimo za menjavo pnevmatik, a bodimo pozorni na vremenske razmere. / Foto: Pixabay
Spomladi poskrbimo za menjavo pnevmatik, a bodimo pozorni na vremenske razmere. / Foto: Pixabay
Kdaj zamenjati zimske pnevmatike
Med 15. novembrom in 15. marcem Zakon o pravilih cestnega prometa predpisuje obvezno uporabo zimskih pnevmatik, prav tako zunaj tega obdobja, če se pojavijo zimske razmere. Je torej z menjavo pametno počakati in do kdaj?
Čeprav zakon določa obdobje, ko morajo biti vozila opremljena z zimskimi pnevmatikami, je treba upoštevati, da se zimske razmere lahko pojavijo tudi zunaj tega časa. Po zakonu morate imeti zimske gume nameščene tudi po 15. marcu, če na cestah še vladajo zimske razmere. Tudi zgodaj spomladi nas še lahko preseneti sneg, ki lahko povzroči težave voznikom, ki so se takoj po 15. marcu oglasili pri vulkanizerju.
Kaj svetujejo strokovnjaki? Na AMZS opozarjajo na pravilo, da so zimske pnevmatike namenjene uporabi za vožnjo pri temperaturah do sedem stopinj Celzija, ob višjih temperaturah pa se bolje obnesejo letne. Z menjavo torej velja počakati, dokler se povprečne dnevne temperature stabilno ne dvignejo nad sedem stopinj Celzija. Odločitev o primernosti menjave je torej odvisna tudi od tega, kje voznik živi oziroma se vozi. V višje ležečih krajih, kjer so temperature nižje, možnost snega pa večja, velja torej z menjavo počakati nekoliko dlje, kot če se vozimo le v dolini, kjer so temperature višje.
Preden se odpravimo k vulkanizerju, pa je treba preveriti tudi stanje letnih pnevmatik. Strokovnjaki opozarjajo predvsem na globino profila, redno pa je treba preverjati tudi tlak v pnevmatikah, saj imamo lahko ob prenizkem tlaku težave z zaviranjem, hitrejša je tudi obraba. Najvišja priporočljiva starost pnevmatik je šest let, ko jih velja zamenjati, tudi če je globina profila še zadostna. Kako razberemo, koliko je pnevmatika stara? Vsaka je opremljena z oznako DOT, ki je sestavljena iz od 10 do 12 znakov, najpomembnejše pa so zadnje štiri številke, ki označujejo teden in leto proizvodnje. Številka 3523 denimo pomeni, da je bila pnevmatika izdelana v 35. tednu leta 2023.
Marsikateri voznik pa se je verjetno že spopadel tudi s skušnjavo, da bi zimske pnevmatike, ki se jim bliža rok uporabe, uporabljal tudi v toplejšem delu leta in jih z novimi zamenjal šele jeseni. A strokovnjaki vožnjo z zimskimi pnevmatikami skozi vse leto odsvetujejo. Zgradba gumene zmesi zimskih pnevmatik je prilagojena nizkim temperaturam, tudi profil tekalne površine letne in zimske pnevmatike se razlikuje. V letnih razmerah je zato oprijem zimske pnevmatike na cestišču precej slabši, guma se hitreje obrablja, ne nazadnje pa je zaradi večjega kotalnega upora tudi poraba goriva nekoliko večja.
AMZS je skupaj s tujimi avtomobilskimi klubi tudi letos naredila test letnih pnevmatik, tokrat dimenzij 225/40 R18. »Na prvi pogled so rezultati letošnjega testa razveseljivi, saj je več kot polovica preskušenih pnevmatik dosegla skupno oceno zelo priporočljivo, a podrobnejši pregled rezultatov pove, da so med dobrimi in slabimi pnevmatikami zelo velike razlike,« pravijo na zvezi.
Ocenjevali so 18 pnevmatik, izdelanih v letošnjem letu. Prvič doslej sta dve za svoje lastnosti pri varnosti dobili oceno zelo dobro. Gre za pnevmatiki continental sportcontact 7 in bridgestone potenza sport. V skupnem seštevku imata obe oceno dobro oziroma zelo priporočljivo. Skupno oceno dobro so prejele še michelin pilot sport 5, goodyear eagle F1 asymmetric 6, vredestein ultrac oro, yokohama advan sport V107, firestone firehawk sport, falken azenis FK520, nexen N fera sport ter dunlop sport maxx RT2.
Oceno zadovoljivo so prejele pnevmatike ceat sportdrive, kitajska gitisport S2, kumho ecsta PS71 ter nokian powerproof 1. Dve zvezdici oziroma oceno priporočljivo z omejitvami sta prejeli norauto prevensys 4 in syron premium performance. Na rep tabele se je uvrstila kitajska pnevmatika doublecoin DC-100, ki so ji na testu podelili skupno oceno slabo, njen nakup pa odsvetujejo.
Kako velike so razlike na mokri cesti, prikazuje primerjava zavornih poti od hitrosti 80 km/h do zaustavitve. Razlika med najboljšo pnevmatiko (Continentalovo) in drugo najslabšo (Gitijevo pnevmatiko gitisport S2) je znašala 6,2 metra, Doublecoinova pnevmatika pa ima kar 17 metrov daljšo zavorno pot kot Continentalova.