Foto: Pixabay
Uprava za varno hrano, veterinarstvo in varstvo rastlin, ki deluje pod okriljem ministrstva za kmetijstvo, gozdarstvo in prehrano, od letošnjega 1. januarja dalje objavlja informacije o umikih in odpoklicih živil in krmnih izdelkov v rubriki Nevarni in neskladni izdelki. Uprava na tem seznamu objavlja živilske in krmne izdelke, ki so nevarni za uporabo in za katere so ponudniki (proizvajalci in trgovci) sami sprejeli ustrezne ukrepe ali so jim to odredili nadzorni organi, pa tudi živilske izdelke, ki so na podlagi uradnega nadzora ocenjeni kot neskladni, a so kljub temu varni za uporabo. Poleg uprave objavljata v rubriki Nevarni in neskladni izdelki svoja obvestila tudi zdravstveni in tržni inšpektorat. Zdravstveni inšpektorat nadzira in zagotavlja varnost kozmetičnih izdelkov in igrač, prehranskih dopolnil in živil za posebne skupine, kot so dojenčki, ter materialov, namenjenih za stik z živili, kot so jedilni pribor in slamice, tržni inšpektorat pa nadzira varnost neživilskih izdelkov in večine drugih nevarnih izdelkov široke potrošnje. Pomembno vlogo pri obveščanju potrošnikov o umikih oziroma odpoklicih izdelkov ima tudi Zveza potrošnikov Slovenije, ki na spletni strani v rubriki Odpoklici objavlja informacije o odpoklicih prehranskih izdelkov in pijače ter izdelkov za dom in vrt, izdelkov s področja kozmetike, nege in zdravja ter športa, rekreacije in prostega časa.
Pri vsakem odpoklicanem živilu je navedeno, zakaj je nevarno za uživanje oziroma zakaj ni primerno za uporabo in kakšno tveganje predstavlja za potrošnike. »Potrošnik lahko živilo, četudi je že načeto ali pa še zamrznjeno v originalni embalaži, z embalažo in računom vrne trgovcu, pri katerem je živilo kupil, in zahteva vračilo kupnine,« pojasnjujejo v zvezi potrošnikov in dodajajo, da pa v primeru odpoklica neživilskega izdelka potrošniki lahko najprej zahtevajo vzpostavitev skladnosti izdelka (zamenjavo ali popravilo), potlej pa lahko vračilo celotne ali sorazmernega dela kupnine.