kulturno leto Prešeren plakat TAM TAM / Foto: Tina Dokl

Zmagovalno delo Kulturno leto je na ogled tudi na plakatnih mestih v Kranju. / Foto: Tina Dokl

Življenje s kulturo v vseh letnih časih

Štiri podobe Franceta Prešerna, ki nas nagovarjajo na plakatu Kulturno leto, so zmagovalni plakat letošnjega 17. mednarodnega natečaja Plaktivat, ki ga pripravlja TAM-TAM Inštitut. Avtor Marko Por z njim priporoča kulturo v vseh letnih časih. V sekciji Sveža kri so se predstavili mladi.

Ljubljana – Cilj 17. mednarodnega natečaja Plaktivat, objavljenega preteklo jesen na temo Dober dan, kultura!, je bil opomniti na pozitiven vpliv kulture na družbo in posameznika. Spodbuditi ljudi, da bi se vse leto čim pogosteje udeleževali kulturnih dogodkov. »Odnos družbe do kulture se začne v nas samih. Z njenim odkrivanjem namreč spoznavamo tudi sebe. Izzove nas, da se soočimo tudi z manj prijetnimi temami ter tako izoblikujemo in občasno celo preoblikujemo osebna mnenja,« je v razpis med drugim zapisal organizator natečaja TAM-TAM Inštitut. »Zavedanje pomena kulture upada, kar kaže tudi raziskava o zmanjšanem številu kulturnih dogodkov in obiska v Sloveniji, ki še vedno ne dosega števil izpred epidemičnih časov, čeprav že pred tem stanje ni bilo rožnato. Na odrih slovenskih kulturnih ustanov so v letu 2023 izvedli 24.154 prireditev. Ogledalo si jih je več kot 3,9 milijona obiskovalcev ali 12 odstotkov manj kot leta 2019. Zato je bil letošnji cilj opogumiti k raziskovanju kulture skozi vse leto in prijazno, a jasno spomniti na pozitiven vpliv kulture na družbo in posameznika.«

Sedemnajsti natečaj za oblikovanje mestnega plakata Plaktivat z naslovom Dober dan, kultura! se je pred dnevi zaključil z rekordnim številom prijavljenih del in sodelujočih držav. Na oblikovalski natečaj je bilo prijavljenih 413 del iz kar 32 držav – vse od Japonske in Brazilije do Južne Koreje in Venezuele. »Tokratno žiriranje je imelo malodane značaj kulturnega dogodka, saj je skozi dela, katerih raznovrstnost je sovpadala z bogastvom slovenske kulture, preizpraševalo obstoječe poglede in odpiralo nove. Zato v imenu celotne žirije hvala vsem sodelujočim, da ste svoj čas in navdih prelili v več kot 365 del za spodbujanje k celoletnemu raziskovanju kulture, kar je eno najlepših možnih voščil za 8. februar,« je delo žirije opisal Peter Zabret, kreativni direktor v agenciji Internavti in predsednik ocenjevalne komisije, v kateri so bili še Julija Somrak (DROM agency), David Fartek (ArnoldVuga), Nina Vrhovec (Multipraktik studio), Špela Drašlar (Saatchi&Saatchi), Aljaž Vesel (oblikovalski studio AA) in Tomaž Drozg iz TAM-TAM-a.

Zmagovalni plakat je Kulturno leto

Žirija je po temeljitem premisleku in konstruktivni debati izbrala 13 finalistov, med vsemi prejetimi rešitvami pa jo je najbolj prepričalo delo z naslovom Kulturno leto, ki ga je ustvaril Marko Por. Zmagovalec je žirijo prepričal s svojo izvirno vizijo in duhovitim pristopom. »Ne le eden, tokrat nas bodo kar štirje Prešerni vabili k raziskovanju slovenske kulture celo leto – ne glede na dolžino dneva ali rokavov. Če kdo, potem so prav oni s svojo prešernostjo več kot usposobljeni, da z ulic spodbudijo k vstopu v notranjost naših kulturnih institucij, ki komaj čakajo, da vas sprejmejo in postrežejo z novimi pogledi,« je v utemeljitvi navedel Peter Zabret. Na plakatu vidimo Goldensteinovo podobo Prešerna, ki jo je avtor namenil štirim postavam, katerih oblačila nakazujejo vse štiri letne čase.

Sveža kri so mladi

V kategoriji Sveža kri, namenjeni študentom, je dela ocenjevala komisija mednarodno uveljavljenih oblikovalcev in ustvarjalcev v sestavi Tomato Košir, oblikovalec in predsednik žirije, Sara Sešlar Naraks (DROM Agency), vizualna umetnica Lucija Rosc, Gašper Uršič (Ginetta) in Mina Fina (Grupa Ee). Razglasila je dve zmagovalni deli, in sicer Kultura krepi avtorice Alice Muratović Romih in serijo plakatov Kam pa ti sodiš brez kulture?, pod katero se podpisuje Kristina Žižek.

»Zmagovalne rešitve so popolnoma različne, a vse delujejo. Zaradi visoke idejne ravni, originalnosti, kakovostne realizacije in najpomembneje – ustreznega nagovora zahtevne teme, se je žirija odločila, da oba predloga nagradi z najvišjo nagrado,« je povzel Tomato Košir, ki dodaja, da je Alica Muratović Romih žirijo prepričala s svojo originalnostjo, ki bralca uspešno ujame in nasmeji, s humorjem pa ga angažira. »Njena likovna realizacija hkrati uspešno izkorišča plakatni medij.« Serija del Kristine Žižek pa po mnenju žirije izstopa kot duhovita serija, ki tako prepričljivo lahko edino deluje v kontekstu slovenske kulture. »In ta pronicljivi uvid je njena glavna prednost. Kot je tudi njen nagovor brez žuganja s slabo vestjo.« Poleg obeh zmagovalnih del je sicer žirija razglasila še 15 finalistov.

Izbrani plakati 17. mednarodnega natečaja Plaktivat so na ogled na dveh lokacijah v Ljubljani, in sicer v TAM-TAM-ovi Plakatni galeriji Figovec in Plakatni galeriji BTC, ki stoji pred nekdanjim Kolosejem. Zmagovalni plakat je na ogled na več kot petsto plakatnih mestih po Sloveniji, Kulturno leto s Prešernom pa nas pozdravlja tudi na Gorenjskem.