Proti mejnemu sedlu Lodinut, kjer bomo zavili na grebensko pot proti vrhu Monte Lodina. / Foto: Jelena Justin

Proti mejnemu sedlu Lodinut, kjer bomo zavili na grebensko pot proti vrhu Monte Lodina / Foto: Jelena Justin

Bojni položaji

Monte Lodin/Findeniggkofel (2016 m n. m.) – Mejna gora med Italijo in Avstrijo, zato tudi dve imeni. Razglednik na karnijske vrhove nad prelazom Lonice in nad Mokrinami. Čudovita krožna tura.

Naš tokratni vzpon nas bo popeljal v Karnijske Alpe, ki vedno znova navdušijo. Izhodišče za naš vzpon je na drugi strani prelaza Lonice. Zapeljemo se proti Italiji, skozi Trbiž in nadaljujemo po stari cesti mimo Ukev/Ugovizza. V Pontebbi zavijemo desno v center. Pred mostom se odcepi cesta proti Mokrinam/Nassfeldu, mi pa zapeljemo čez most ter zavijemo desno na gorsko cesto, ki pelje v Paularo. V nadaljnjih 15 kilometrih, mimo kraja Studena Basso, se povzpnemo na prelaz oz. sedlo Lonice/Cason di Lanza. Cesta se vzpenja ob potoku. Je v celoti asfaltirana, a z vsakim prevoženim kilometrom bolj ozka in na njej se vsako leto poznajo posledice zime in vremenskih neprilik. Drzno speljana, ovinkasta cesta nas pripelje do sedla in cesti sledimo še nekaj kilometrov navzdol, na drugo stran proti Paularu, do planine Ramaz, kjer na primernem mestu parkiramo.

Vzpon začnemo po markirani cesti, ki nosi markacijo št. 454. Cesta, ki je primerna tudi za gorsko kolesarjenje, vztrajno pridobiva nadmorsko višino. Povzpnemo se nad planino Lodin, pogled se nam odpre na Monte Paularo in Monte Dimon. Vztrajno sledimo cesti. Pot številka 454 zavije levo, mi pa še kar sledimo cesti, kjer se na izrazitem desnem ovinku pojavi številka poti 448. Pot pelje do zgornje planine Lodin, kjer se pokažejo Veliki Koritnik, Konjski špik in Monte Zermula. Ob planini stopimo na 457, ki pelje do mejnega sedla Lodinut/Nölblingpass. Na prelazu zavijemo desno in sledimo grebenski poti št. 425. Pot je strma in vodi mimo številnih vojaških jarkov prve svetovne vojne. Strmine proti vrhu je okoli 200 višinskih metrov, in ko to premagamo, se skoraj po ravnem sprehodimo do vrha Monte Lodina oz. Findeniggkofla, odvisno s katere strani ga gledaš. Vrh ponudi čudovit razgled: na severno stran pogledamo v Avstrijo in na številne planšarije, vidimo Visoke Ture, ki so kot na dlani. Pogled proti jugu, v Italijo, pa je pogled v osrčje Karnijskih Alp, saj se pred nami razbohotijo vrhovi nad prelazom Mokrine – krniške skale, Konjski špik, Veliki Koritnik, Monte Zermula, še bolj desno sta markantna Monte Sernio in Creta Grauzaria. Pokaže se tudi Montaž in veriga Julijskih Alp.

Z vrha nadaljujemo po grebenu, še vedno po poti 425, do sedla Lodintörl na višini 1871 m, tam pa zavijemo desno, mimo izrazito močvirnatega sveta, na stezico, ki pravzaprav niti ni markirana, a dobro sledljiva. Pod vrhom Cima Val di Puartis se priključi markirani poti 448, kjer poteka t. i. Traversata Carnica oz. Karnijska visoka pot. Prečimo strmo južno pobočje Monte Lodina. Previdno v tem izrazitem travnatem svetu. Pot nas pripelje nazaj na zgornjo planino Lodin. S planine v dolino sestopimo po poti 457. Pot najprej poteka prečno, nato pa se začne strmo spuščati v dolino. Vmes dosežemo tudi zgornjo planino Ramaz. Večino sestopnega dela poti poteka skozi izrazit bukov gozd. Sestopna pot št. 457 nas pripelje direktno na planino Ramaz, kjer nas čaka naše prevozno sredstvo.