Rezultati nadzora ob začetku šole
Darja Reichman je v predstavi Boj na požiralniku navdušila občinstvo in žirijo nagrade julija. / Foto: Nada Žgank
Nagrada julija drugič Darji Reichman
Darja Reichman bo nagrado julija tokrat prejela za vlogo v predstavi Boj na požiralniku Lovra Kuharja - Prežihovega Voranca v režiji Jerneja Lorencija.
V soboto tudi prva premiera v novi gledališki sezoni, prva slovenska uprizoritev besedila Kot vsa svobodna dekleta Tanje Šljivar v režiji Mojce Madon.
Kranj – Prešernovo gledališče od leta 2017 v sodelovanju z Gorenjskim glasom in Mestno občino Kranj podeljuje nagrado julija, ki nosi ime po muzi našega največjega pesnika, in sicer igralcu ali igralki domačega ansambla, ki je v minuli sezoni s svojo stvaritvijo najbolj prepričal/-a gledalce in strokovno žirijo.
Za nagrado sezone 2023/2024 so se potegovale igralske stvaritve v uprizoritvah Zadnji Hamlet, Predsednice, Harun in morje zgodb in Boj na požiralniku. Gledalci so po ogledu predstav glasovali za igralsko stvaritev, ki je bila po njihovem mnenju najboljša, med finalisti pa je po strokovni presoji odločala žirija, ki so jo sestavljali dramaturginja Vilma Štritof (predsednica), novinar Gorenjskega glasa Igor Kavčič in predstavnica gledalcev Barbara Logar. Soglasno so se odločili, da nagrado julija za najboljšo igralsko stvaritev v sezoni 2023/2024 prejme igralka Darja Reichman za vlogo v predstavi Boj na požiralniku Lovra Kuharja - Prežihovega Voranca v režiji Jerneja Lorencija (koprodukcija Prešernovega gledališča Kranj in Mestnega gledališča Ptuj).
Darja Reichman je bila leta 2017 tudi prva prejemnica nagrade julija, in sicer za uspešno sezono 2016/207, še posebno pa za vlogo Karle v drami Helverjeva noč Ingmarja Villqista v režiji Alena Jelena. Odtlej je nanizala nekaj odličnih vlog, letošnjo pomlad, kot zapisano v uprizoritvi Boj na požiralniku.
Žirija je v utemeljitvi zapisala: »Darja Reichman v pripovedovalski vlogi proznega besedila Prežihovega Voranca predstavo uvede in jo zaključi ter tako vzpostavi pripovedni okvir, znotraj katerega besedo pisatelja prevzamejo tudi drugi trije igralci in se izkažejo kot izvrstni interpreti. Vendar ima Darja Reichman igralsko in dramaturško posebno vlogo. Njen uvod v trpeči in izčrpavajoči ritem predstave je mnogo več od literarnega podajanja bogatega in pretanjenega besedila. V statičnem, a mehkem sedečem položaju gledalce med pripovedovanjem uvede v svet nenehnega boja s kruto naravo in izkoriščevalskimi lastniki ter ves čas minuciozno premika vizuro, skoz katero počasi in pozorno odkriva pomenske plasti, sklene ga pa v manj zanesenem tonu. Z vztrajanjem v natančni izreki besedilo sublimira tako, da ugledamo njegovo lepoto in kompleksnost, z odmerjenim ritmom pa evocira občutenje gledalca in razpira prostor za premislek. Z neposrednim pogledom v občinstvo to nagovarja osebno in v tistem trenutku, v pogledu na dogajanje na odru pa se pomudi ravno toliko, da besedilo učinkuje kot komentar. Svojo minimalistično oblikovano, vendar igralsko dinamično pripovedovalsko bravuro Darja Reichman dopolni še z mučno ponavljajočim se svatovskim plesom in tako izoblikuje kompleksno performativno stvaritev.«
Žirija za nagrado julija pa letos ni mogla mimo vloge Maričke v črni komediji Wernerja Schwaba Predsednice v režiji Jureta Novaka. V njej je igralka Tina Resman navdušila občinstvo. A ker pravilnik za nagrado julija ne omogoča, da bi jo podelili gostujočemu igralcu, se je žirija odločila, da mlado igralko počasti s posebno omembo.
Nagrado julija bodo v Prešernovem gledališču slovesno podelili v soboto, 14. septembra, po prvi premieri v novi gledališki sezoni. Gre za prvo slovensko uprizoritev besedila Kot vsa svobodna dekleta sodobne bosanske dramatičarke Tanje Šljivar v režiji Mojce Madon. Besedilo, ki ga je prevedel Esad Babačić, temelji na članku iz rumenega tiska, ki je obravnaval resničen dogodek: sedem najstnic se je s šolske ekskurzije vrnilo – nosečih. Avtorica skozi monološke izpovedi sedmih 13-letnih deklic razkriva njihovo intimno doživljanje sveta, najstniške seksualnosti in nosečnosti ter njihovo ujetost v svet tradicionalnih vrednot in družbene stvarnosti, v kateri odraščajo in jo kritično motrijo.
V predstavi igra celoten ženski del ansambla Prešernovega gledališča, Vesna Pernarčič, Vesna Jevnikar, Vesna Slapar, Darja Reichman in Živa Selan, ter gostujoči igralki Tamara Avguštin in Miranda Trnjanin.
»Predstava na drzen, a hkrati humoren način odstira pogled na svet skozi oči nosečih najstnic in skozi oči prodornih ustvarjalk vseh generacij,« so k uprizoritvi zapisali njeni ustvarjalci.