Tjaša Bertoncelj / Foto: osebni arhiv

Tjaša Bertoncelj / Foto: osebni arhiv

Tega, kar je v meni, ne ve nihče ...

»Bojim se povedati, da sem zopet slabo, ker bodo vsi razočarani nad menoj. / Pred prijateljicami se delam, da sem v redu, jim stojim ob strani in jim prisluhnem, v resnici sem pa jaz tista, ki komaj živi. / Že od malega se počutim drugačnega, kot da sem preveč občutljiv, zato nikomur ne povem, kaj v resnici razmišljam. Tega, kar je v meni, ne ve nihče. Osamljen sem.« To je le peščica izpovedi otrok in mladostnikov, ki so se zaupali TOM telefonu.

Ljubljana – TOM telefon že več kot trideset let omogoča varno in anonimno podporo mladim v Sloveniji. Kot edini splošni svetovalni telefon za otroke in mladostnike pri nas ostaja ključni vir pomoči in čustvene opore, ko se mladi v procesu odraščanja srečujejo z različnimi vprašanji ali stiskami, pri tem pa se nimajo na koga obrniti. Svetovalci jih poslušajo, opolnomočijo, informirajo in skupaj z njimi iščejo možne rešitve. »Z učinkovitim svetovanjem lahko otrokom pomagajo, da se premaknejo s položaja nemoči na točko, kjer se začnejo umirjati, črpati iz lastnih virov in začnejo vzpostavljati realnejši pogled na svojo situacijo,« je pojasnila Tjaša Bertoncelj, strokovna vodja Nacionalne mreže TOM telefon za otroke in mladostnike, ki deluje v okviru Zveze prijateljev mladine Slovenije.

Število klicev narašča

TOM telefon trenutno združuje 132 prostovoljcev, ki so v lanskem letu skupaj opravili skoraj 10.000 ur prostovoljnega dela, pri čemer so zabeležili 25.473 kontaktov, od tega več kot 5300 svetovalnih pogovorov. »V zadnjih letih število svetovalnih klicev narašča, poleg tega postajajo vedno bolj kompleksni,« je dejala sogovornica, ob tem pa dodala, da se tudi TOM telefon občasno sooča s pomanjkanjem prostovoljcev, zato jih redno vabijo k sodelovanju. »Opažamo, da sodobni prostovoljci pogosteje iščejo bolj fleksibilne oblike sodelovanja, kot so enodnevne akcije, kar ni skladno z zahtevami dela na anonimnih svetovalnih linijah za otroke, kjer je potrebna redna in dolgoročna zavezanost.«

Duševne težave

Večina mladih TOM telefon kontaktira na telefonski številki 116 111, sledita spletna klepetalnica (www.e-tom.si) in e-pošta (tom@zpms.si). Najpogostejši klicatelji so mladostniki, stari med 13 in 15 let, ki so pred velikimi telesnimi, čustvenimi in socialnimi spremembami. Sledi skupina med 16 in 18 let, za njimi starejši mladostniki med 19 in 25 let. »Največkrat se na telefon obračajo osnovnošolci in dijaki, ki imajo težave v šoli, v odnosih z vrstniki, psihične težave, konflikte s starši ali se soočajo s spletnimi stiskami, kot so spletno nasilje in izsiljevanje. Pogosto jih pestijo občutki osamljenosti, nerazumljenosti in pritiska,« je nanizala sogovornica.

Pogovor na TOM telefonu ni le priložnost za iskanje rešitev, temveč pogosto tudi edini trenutek, ko se mladi lahko odkrito izrazijo brez strahu pred obsojanjem.

Pred pandemijo so mladi TOM telefon po besedah Bertoncljeve kontaktirali predvsem zaradi ljubezenskih težav, vrstnikov, telesnega razvoja in spolnosti. V času pandemije so na prvo mesto stopile duševne stiske, kot so depresija, anksioznost in samopoškodovanje. »Po letu 2022 so se vrstniške težave znova povzpele na prvo mesto, a duševne težave ostajajo na visoki ravni, kar kaže, da mladi še vedno potrebujejo veliko podporo na tem področju,« je poudarila.

Odgovor je pogovor

Čeprav je pogovor o duševnem zdravju postal bolj sprejemljiv, mnogi mladi še vedno, kot pravi sogovornica, oklevajo pri iskanju pomoči. »Otroci in mladostniki nam večkrat povedo, da si enostavno nikomur ne upajo povedati, kako se v resnici počutijo. Ne želijo se razlikovati od vrstnikov, ne želijo biti čudni. Želijo si biti v redu, zdravi, uspešni v šoli, imeti punco/fanta, v redu starše. Svoje počutje skrivajo in ga ne razkrijejo ne staršem ne prijateljem in tudi ne strokovnjakom, pri katerih so morda že v obravnavi,« je pojasnila in opomnila, da je TOM telefon anonimen, brezplačen in zaupen, zato lahko mladi v varnem okolju delijo, karkoli je zanje pomembno. »Ne glede na težavo, s katero se soočajo, jih TOM telefon vedno spomni na eno ključno sporočilo: Odgovor je pogovor.«

Mladi niso sami

TOM nima svetovalnic, kamor bi lahko otroci in mladostniki prišli v živo, vendar jih svetovalci po potrebi usmerijo na ustrezne fizične institucije, kjer lahko dobijo dodatno strokovno pomoč. »Čeprav TOM telefon ne omogoča osebnih srečanj, je njegov glavni cilj, da mladi niso sami v svojih težavah. Pogovor po telefonu ali na spletu pogosto predstavlja prvi korak pri iskanju rešitve in spodbudi mlade, da poiščejo dodatno pomoč v svojem okolju,« je sklenila Bertoncljeva.