Del ekipe vključno z ddr. Miho Markljem (levo) ob obisku zunanje ministrice in podpredsednice vlade Tanje Fajon na Expu / Foto: arhiv Ministrstva za zunanje in evropske zadeve

Del ekipe vključno z ddr. Miho Markljem (levo) ob obisku zunanje ministrice in podpredsednice vlade Tanje Fajon na Expu / Foto: arhiv Ministrstva za zunanje in evropske zadeve

Ob lepotah Gorenjske kar vzklikajo

V prvih treh mesecih svetovne razstave Expo na Japonskem je razstavni prostor Slovenije poleg slovenskih gospodarskih delegacij obiskalo že skoraj 1,7 milijona obiskovalcev, največ Japoncev. Ob spoznavanju naše države so navdušeni tudi nad lepotami Gorenjske, pravi ddr. Miha Markelj iz Železnikov, ki je bil na Expu del slovenske ekipe, zadolžen za turistično promocijo.

Med več kot 160 državami in organizacijami, ki se od sredine aprila do sredine oktobra predstavljajo na svetovni razstavi Expo v Osaki na Japonskem, je tudi Slovenija. Naš razstavni prostor po podatkih Javne agencije Spirit Slovenija, ki skrbi za nastop naše države na enem največjih mednarodnih dogodkov, dnevno obišče povprečno skoraj 18 tisoč obiskovalcev, pričakovanja pa so presežena tako po številu kot po odzivih gostov. V prvih treh mesecih razstave so gostili že skoraj 1,7 milijona obiskovalcev. »To je nepopisno. Odziv je res izjemen, pa čeprav se Slovenija tokrat ne predstavlja v lastnem paviljonu, pač pa v skupnem v družbi desetih drugih držav,« je povedal ddr. Miha Markelj iz Železnikov, ki se je sredi julija vrnil iz Osake, kjer je prvo polovico Expa sodeloval v slovenski ekipi in bil zadolžen za turistično promocijo.

Marklja, ki je sodeloval že na prejšnjem Expu v Dubaju, je v tej vlogi na Japonskem zdaj zamenjala kolegica. Kot je pojasnil, za delovanje slovenskega razstavnega prostora skrbi 11-članska ekipa. »V njej je poleg generalne komisarke mag. Saše Leban še vodja protokola Petra Tolja, direktor paviljona Gorazd Skrt in drugi sodelavci, med njimi Nina Kališnik iz Stražišča, ki z znanjem japonskega jezika in poznavanjem japonske kulture pri gostih iz države gostiteljice pustijo pozitiven vtis.«

Največja lesena konstrukcija na svetu

Expo poteka na umetnem otoku Yumeshima na obali Osake, ki so ga naredili prav za potrebe izvedbe svetovne razstave. »Najbolj značilen del kompleksa je lesena konstrukcija v obliki obroča, ki velja za največjo leseno arhitekturo na svetu. Gre za arhitekturno dovršen element, po katerem se obiskovalci lahko sprehodijo in razgledajo po prizorišču, hkrati pa jim to zagotavlja senco. Tam je subtropsko podnebje s temperaturami vse do 40 stopinj in 90-odstotno vlago in je vročino res težko prenašati. Znotraj obroča so paviljoni držav, izven pa paviljoni različnih visokotehnoloških japonskih družb. Skupni paviljon, v katerem se predstavlja Slovenija, je v osrednjem delu. Deli si ga s Hrvaško, Črno goro, Slovaško, Ukrajino, San Marinom, Izraelom, Gabonom, Gvatemalo, Panamo in Urugvajem.«

Slovenija: trajnostna in inovativna

Posebna atrakcija je kolo, ki s pomočjo očal za virtualno resničnost omogoča izkušnjo kolesarjenja po slovenskih destinacijah, med drugim tudi iz Kranjske Gore proti Planici in na Veliko planino. »Japoncem je bilo to izjemno všeč, kar evforični so bili, na kolo so čakali tudi po uro ali dve,« je povedal Miha Markelj.

Expo, ki tokrat poteka pod naslovom Načrtovanje prihodnje družbe za naša življenja, sodelujočim državam ponuja priložnost za predstavitev inovacij, gospodarskega potenciala in znamenitosti. »Slovenijo smo skušali predstaviti kot trajnostno in inovativno državo. Sam sem bil zadolžen za področje turizma, sicer pa je osrednje težišče na krepitvi gospodarskega sodelovanja, saj je Expo velika priložnost za predstavitev podjetij in ustvarjanje poslovnih partnerstev,« je razložil Markelj. Med največjimi aktivnostmi iz prve polovice Expa je omenil obiska zunanje ministrice Tanje Fajon z osemdesetimi predstavniki gospodarstva in predsednika državnega sveta Marka Lotriča, prav tako z gospodarsko delegacijo, ter zaznamovanje Svetovnega dneva čebel, ki ga je Slovenska turistična organizacija pospremila z odmevnim medijskim dogodkom, namenjenim predstavitvi Slovenije kot zelene, butične in raznolike turistične destinacije.

Ob virtualnih doživetjih tudi osebni stik

Na slovenskem razstavnem prostoru lahko obiskovalci prek glavnega zaslona z video vsebinami in interaktivnih zaslonov spoznajo naše naravne in turistične znamenitosti, kulturno dediščino, čebelarstvo, inovacije in športne dosežke Slovencev … Posebna atrakcija je kolo, ki s pomočjo očal za virtualno resničnost omogoča izkušnjo kolesarjenja po slovenskih destinacijah, med drugim tudi iz Kranjske Gore proti Planici in na Veliko planino. »Japoncem je bilo to izjemno všeč, kar evforični so bili, na kolo so čakali tudi po uro ali dve. V 'zen kotičku' pa si, prav tako skozi očala za virtualno resničnost, lahko ogledajo sproščujoča območja slovenske narave, npr. Krnico, Julijske Alpe, obalo …« je povedal Markelj in dodal, da je bila med obiskovalci zelo priljubljena tudi interaktivna igra na temo čebel.

Miha Markelj si želi, da bi bil nastop v Osaki podobno uspešen kot na prejšnjem Expu. »Statistike kažejo, da se je na podlagi predstavitve v Dubaju turistični obisk iz zalivskih držav v Sloveniji podvojil. Dejstvo pa je, da ima Ljubljana z Dubajem direktno letalsko povezavo, z Japonsko pa ne, kar lahko odločilno vpliva na izbor turistične destinacije.«

Med obiskovalci je bilo po Markljevi oceni 70 odstotkov Japoncev, sledili so Američani, Avstralci in obiskovalci iz večjih evropskih držav. Presenetil ga je tudi velik obisk Slovencev. »Ni bilo dneva, da jih ne bi bilo.« Obiskovalci morajo sicer biti precej potrpežljivi. »Povsod so bile vrste. Če so imeli srečo, so v enem dnevu videli od tri do štiri samostojne paviljone in od enega do dva skupna paviljona. Večina tako kupi vstopnico za več dni.« Organizatorji sicer na letošnjem Expu v pol leta pričakujejo okoli 30 milijonov obiskovalcev.

Tako individualnim obiskovalcem kot tudi turističnim agentom so se po besedah Marklja trudili Slovenijo predstaviti kot trajnostno destinacijo. »Gostili smo turističnih 18 agentov. Večinoma imajo klasične ture: Bled, Ljubljana, Postojna in Piran, naš cilj pa je bil, da jih opozorimo še na druge zanimive lokacije, in smo jim pomagali tudi pri povezavah z nacionalnimi koordinatorji in lokalnimi turističnimi organizacijami v Sloveniji.«

Gorenjska jih spominja na Avstrijo in Švico

Obiskovalcem je bil na voljo tudi zemljevid Slovenije, na katerem so bile po besedah sogovornika gorenjske znamenitosti lepo zastopane. Svoje goste je seznanil tudi s posebnostmi škofjeloškega območja in domače Selške doline. »Z Gorenjskega jim je bil denimo zanimiv tudi Kranj. Japonci ne skrivajo čustev in ob posnetku starega dela Kranja z zasneženimi gorami v ozadju so bili tako navdušeni, da so kar vzklikali. Gorenjska jim je bila všeč; spominjala jih je na Avstrijo in Švico, ki sta pri njih bolj prepoznani destinaciji.«

Na Expu se predstavljajo tudi regije. Podravska in pomurska sta se že predstavili. »Gorenjska se bo posebej predstavljala v sklopu Julijskih Alp, septembra, ko bo tudi nacionalni dan. Predvidena je tudi predstavitev Kranja, ki se namerava pobratiti z japonskim mestom Fukui. Po nacionalnem dnevu bo predstavitev ljubljanske urbane regije, v zadnjem delu Expa pa še term in Panonske Slovenije,« je napovedal Markelj.

Želi si, da bi bil nastop v Osaki podobno uspešen kot na prejšnjem Expu. »Statistike kažejo, da se je na podlagi predstavitve v Dubaju turistični obisk iz zalivskih držav v Sloveniji podvojil. Dejstvo pa je, da ima Ljubljana z Dubajem direktno letalsko povezavo, z Japonsko pa ne, kar lahko odločilno vpliva na izbor turistične destinacije.«

Na Japonskem dober javni transport

Prostega časa za spoznavanje Japonske Marklju ni ostalo kaj dosti, saj je obenem na daljavo delal še na začrtanih kulturnih in turističnih projektih za razvoj domače Selške doline. »Na Japonskem imajo dober javni transport in si lahko v slabi uri prepotoval tudi več kot 200 kilometrov izven Osake ter si ogledal kakšno naravno ali kulturno znamenitost. Vidi se, da so v času ekonomskega uspeha in razvoja, ko so na veliko gradili, bili premalo pozorni na kulturno dediščino in kulturno krajino. Na Japonskem je veliko metropolitanskih centrov in nekdo, ki pride iz majhne državice, kot je Slovenija, si težko predstavlja, kako je to videti. Po dveh urah vožnje si še kar v istem mestu. V metropolitanskem območju Osake živi 20 milijonov ljudi. Všeč mi je bil Kjoto, ki je zgodovinsko mesto s templji, izkusil sem tudi ceremonije s čajem. Zanimivo je bilo tudi mesto Kobe, ki so ga po uničujočem potresu pred tridesetimi leti lepo na novo postavili,« nam je še zaupal Markelj.