Vrhunska poezija v izjemnem ambientu čarobnega gradu Kamen / Foto: Nik Bertoncelj
Vrhunska poezija v izjemnem ambientu čarobnega gradu Kamen / Foto: Nik Bertoncelj
Pranger tokrat častil, ne sramotil
Tokrat je Pranger, eden najpomembnejših nacionalnih festivalov poezije in edini kritiški festival poezije v Evropi, gostoval tudi v Radovljici. Izbrane pesnice in pesniki poudarjajo velik privilegij, da se o svojem delu lahko argumentirano in poglobljeno pogovarjajo tako s kritiško javnostjo kot občinstvom.
Konec septembra je Gorenjska gostila imenitna imena sodobne slovenske poezije: Lucijo Stupica, Ano Porenta, Tanjo Božić, Alojzijo Zupan Sosič, Miklavža Komelja in Petra Semoliča. Uveljavljeni festival kritike, prevoda in poezije Pranger se je namreč po dveh desetletjih v Rogaški Slatini letos preselil v Radovljico.
Namen festivala je po eni strani omogočiti kritiško vrednotenje poezije, o kateri so tokrat razpravljali dr. Varja Balžalorsky Antić, Jelka Kernev Štrajn in Luka Benedičič, ki so za festival tudi izbrali šest lani izdanih pesniških zbirk: Vejo po vejo Tanje Božić, Drevo delfin Alojzije Zupan Sosič, Magnolija. Njena zgodba Lucije Stupica, Žalostinke za okroglo Zemljo Petra Semoliča, To noč bom terjal od tebe tvojo dušo Miklavža Komelja in zaTišje Ane Porenta.
Drugi, nič manj pomemben cilj festivala pa je poezijo približati občinstvu, zato so organizatorji v Radovljici pripravili niz dogodkov, v katerih so poezijo povezali z glasbo in celo kulinariko, pri čemer so se povezali z domačimi akterji: knjižnico, muzejem, Festivalom Radovljica ter občinskim zavodom za turizem in kulturo.
Ob kritiških razpravah v Knjižnici A. T. Linharta in Šivčevi hiši je bilo osrednje pesniško branje pretekli petek v Baročni dvorani Radovljiške graščine. Avtorji so interpretirali pesmi iz svojih izbranih zbirk, v sodelovanju s 43. radovljiškim festivalom stare glasbe pa sta večer z občuteno glasbeno interpretacijo srednjeveške poezije obogatili Jasmina Črnčič in Mojca Jerman, sicer članici ansambla Phylomena. Občinstvu sta med drugim predstavili dela Hildegarde iz Bingna, ki so nastala v 12. in 13. stoletju.
Dan za tem so se pesnice in pesniki predstavili še v romantičnem objemu ruševin gradu Kamen, tokrat ob urbanih ritmih harmonike v izvedbi Špele Šemrl, in tako sklenili 22. izdajo Festivala Pranger.
»Festival smo v Ljubljani zagnali s konceptualno razpravo Poezija in hrana, na Radolški tržnici pa izpeljali slikovito in nadvse okusno delavnico Okus po cvetju z znamenito Matejo Reš. Prangerjev pomembni segment so tudi druženja vseh teh ustvarjalnih duš, ki nanesejo iskrive pogovore in nova prijateljstva. Posedeli smo na edini ohranjeni prangerski klopi na Slovenskem,« je tridnevno dogajanje na kratko povzela soustanoviteljica in vodja festivala Urška P. Černe.
»Prva leta smo za veliko mizo poezijo navadno pretresali globoko v noč. Danes Pranger zaradi svojega premišljenega formata velja za enega najpomembnejših literarnih festivalov pri nas, številne izbrane pesnice_ki pa poudarjajo velik privilegij za ustvarjalke_ce katerekoli umetniške panoge, da se o svojem delu lahko argumentirano in poglobljeno v vodenih razpravah pogovarjajo tako s kritiško javnostjo kot publiko,« je poudarila.
Kaja Beton, direktorica Javnega zavoda Turizem in kultura Radovljica, pa je dodala: »Veseli smo, da je radovljiški srednjeveški pranger, ki stoji pred eno od hiš na osrednjem Linhartovem trgu, dobil še sodoben Pranger. V Radovljici je bil to prvi večdnevni literarni dogodek na nacionalnem nivoju in izjemno smo ponosni, da se je Pranger za tri dni ustavil prav pri nas. Tri dni sta se v različnih ambientih povezovali poezija in glasba, se družili literati ter dogodke obiskali tudi domačini. Po uspešno izpeljanem prvem pa se že veselimo tudi naslednjih izvedb dogodka.«