Na odprtju razstave Andrejka Belhar Polanc (v sredini) z možem Klemenom in hčerko Nali / Foto: Nik Bertoncelj
Na odprtju razstave Andrejka Belhar Polanc (v sredini) z možem Klemenom in hčerko Nali / Foto: Nik Bertoncelj
Ptice in druge oblike letenja
V Galeriji Paviljon NOB v Tržiču je na ogled razstava Ptice in druge oblike letenja Andrejke Belhar Polanc. Na svoji prvi samostojni razstavi avtorica predstavlja dela, ki so rezultat raziskovanja abstrakcije in so narejena v mešani tehniki, združeni v računalniški grafiki. Osrednji motiv je preprosta oblika ptice, ki je z barvo in teksturo povzdignjena v zanimiv preplet. Različne postavitve, preseki in velikosti se združijo v oblike urejenega kaosa – oblike letenja.
Andrejka Belhar Polanc je oblikovalka, ki je svojo poklicno in umetniško pot začela na Srednji šoli za oblikovanje in fotografijo v Ljubljani in jo nadaljevala na Akademiji za likovno umetnost in oblikovanje, smer Vizualne komunikacije. Že več kot desetletje deluje na umetniškem področju tudi kot članica Kulturno-umetniškega društva Načeta paleta.
Žan Škrjanec, sodelavec Tržiškega muzeja, je na nedavnem odprtju razstave Ptice in druge oblike letenja povedal, da nas razstava popelje v svet letenja, ne zgolj kot fizičnega gibanja skozi zrak, temveč kot ustvarjalnega poleta misli, občutij in likovnega izraza. »Avtorica z likovno senzibilnostjo raziskuje motiv, ki ga lahko povezujemo z osebnim izrazom svobode in notranjo dinamiko.« Dela, ki jih lahko občudujemo, pa, kot je še dejal Škrjanec, nagovarjajo vsakega izmed nas nekoliko drugače.
Andrejkin mož Klemen Belhar je spremljal njen umetniški proces, in ker jo ravno on najbolje pozna, povedal nekaj o nastajanju razstave. Če je v ljudskih pripovedih, tudi v literaturi, pogosta izbira treh skrinjic, pa na pričujoči razstavi opazimo tri kletke. Prva kletka, ki je bila še zaprta in se je morala odpreti, kot je poudaril Klemen Belhar, je zelo povezana z njenim poklicem. »Andrejka kot grafična oblikovalka ves čas postavlja svoja dela na ogled drugim, širokemu občinstvu – recimo oblikovanje naslovnic za knjige Stephena Kinga. Ampak nihče ne ve, kdo pravzaprav to naredi. Izraziti se umetniško in ne biti samo obrtnik, oblikovalec, ne biti anonimen, ampak si reči: 'Jaz kot umetnica te slike tako kot Apel podobo na ogled postavim.' In tukaj se je moralo nekaj zgoditi.« Andrejka je v svoj poklic vložila veliko ur znanja in strokovnosti, a je odprla prvo kletko in si rekla, kot je dejal njen mož: »Zdaj imam končno čas, priložnost, varnost in še kaj, da sem lahko umetnica.«
A če želi biti umetnica, kje to pokazati, kako se tega lotiti? »Mislim, da je Andrejka hvaležna, jaz zagotovo sem, da je prišlo povabilo za razstavo iz Tržiškega muzeja, ki je bilo po svoje ena velika spodbuda, posledici pa tudi trema, strah; hkrati pa je bilo vabilo tudi priložnost. In ta priložnost je odprta druga kletka.«
Odpreti zadnjo kletko je bilo najtežje. Bilo je potovanje, odločitev, kaj narediti skozi umetniški proces. »Predstavljal sem si, da bo Andrejka naredila oblikovalsko razstavo, ker ima veliko pokazati. Ampak se je odločila, da ustvari nekaj novega, in to je bilo zelo zanimivo gledati in je bilo zagotovo povezano z nekim notranjim potovanjem, karkoli to pomeni. Šlo je mogoče za kar naporen proces, ampak ko se je tretja skrinjica odprla, je pa kar letelo. In ni čudno, da je izbrala motiv ptice. Vsakemu lahko povejo nekaj novega, vsak lahko najde nek svoj pomen ... Ampak če mene vprašate, je na teh slikah naslikana svoboda.«
Andrejka Belhar, dekliško Polanc, je po rodu iz Šempetra pri Gorici, a je, odkar živi v Tržiču, vanj zelo vpletena. Biti in postati oblikovalka – to smer je imela začrtano že zelo zgodaj v življenju in je presrečna, da je temu sledila. Kot pravi, v svojem ustvarjanju vedno želi biti inovativna in zanimiva. Drugačna. Kot je tudi njena prva samostojna umetniška razstava Ptice in druge oblike letenja, ki je na ogled do 28. junija.