Trak sta prerezala glavni direktor SIJ Acroni Branko Žerdoner in direktor Gornjesavskega muzeja Jesenice Aljaž Pogačnik. / Foto: Nik Bertoncelj

Trak sta prerezala glavni direktor SIJ Acroni Branko Žerdoner in direktor Gornjesavskega muzeja Jesenice Aljaž Pogačnik. / Foto: Nik Bertoncelj

Ta lokomotiva ni le nekaj ton železa

To so besede Luke Novaka, inženirja strojništva iz podjetja SIJ Acroni Jesenice, o obnovljeni ozkotirni lokomotivi, ki je na ogled na dvorišču obrata na Slovenskem Javorniku. Gre za eno zadnjih lokomotiv, ki je vozila med železarskimi obrati, izdelali pa so jo kar v nekdanji železarni.

Jesenice – V podjetju SIJ Acroni so obnovili ozkotirno električno lokomotivo, eno zadnjih, ki je vozila med železarskimi obrati. Od nedavnega je na ogled na dvorišču obrata Predelave debele pločevine na Slovenskem Javorniku.

Obnovljena lokomotiva stoji pred nekdanjo valjarno na Slovenskem Javorniku, kjer z ene strani pozdravlja obiskovalce družbe, z druge pa potnike, ki se mimo peljejo z vlakom.

Njena posebnost je v tem, da so jo leta 1950 izdelali na Jesenicah, v lokomotivskih delavnicah takratne železarne. »Ta lokomotiva ni le nekaj ton železa. Predstavlja čas, ko smo na Jesenicah znali sami izdelovati najzahtevnejše komponente, vključno z lokomotivami,« je dejal Luka Novak, inženir strojništva iz podjetja SIJ Acroni, ki je z veliko predanosti vodil projekt obnove.

Ena zadnjih lokomotiv ...

Gre za eno zadnjih električnih lokomotiv, lokomotivo OE-VI, ki je vozila po tovarniški ozkotirni železnici med obrati nekdanje železarne, z njo pa so prevažali surovine in končne izdelke. Danes se sliši neverjetno, a lokomotivo so leta 1950 izdelali v železarni, v lokomotivskih delavnicah. Nato je vse do leta 1974 na tovarniški ozkotirni progi Jesenice–Javornik prevažala gredice iz Siemens-Martinove jeklarne na valjanje v težko valjarno. Ozkotirno tovarniško železniško povezavo z Javornikom so ukinili leta 1974, nekaj lokomotiv odstranili iz uporabe, dve, med njimi tudi danes obnovljeno OE-VI, pa predelali na baterijski pogon. Obe sta od plavža do jeklarne prevažali ponovce s tekočim grodljem vse do leta 1988, ko so ozkotirno progo dokončno ukinili.

Dokaz dragocenega znanja

Kot so povedali v SIJ Acroniju, so se lokomotivo odločili obnoviti, saj je dokaz dragocenega znanja in sposobnosti lastnih strokovnjakov. Ohranjanju tehniške dediščine sicer namenjajo veliko pozornosti, tako so leta 2018 obnovili malo Peltonovo kolo, ki je na ogled pred upravno stavbo družbe, tudi njegovo obnovo pa je vodil Luka Novak, zaposlen v operativnem vzdrževanju, ki je velik ljubitelj ohranjanja tehniške dediščine.

Na slovesnosti ob prenovljeni lokomotivi sta trak prerezala glavni direktor družbe SIJ Acroni Branko Žerdoner in direktor Gornjesavskega muzeja Jesenice Aljaž Pogačnik. S tem je lokomotiva simbolično postala del tehniške dediščine in zgodovine jeseniške jeklarske industrije.