Hiša eksperimentov je na Osnovni šoli Naklo pripravila zdravstveno-preventivno dejavnost, imenovano sladkolesarjenje./ Foto: arhiv šole
Hiša eksperimentov je na Osnovni šoli Naklo pripravila zdravstveno-preventivno dejavnost, imenovano sladkolesarjenje./ Foto: arhiv šole
Učenci sladkolesarili
Na svetovni dan sladkorne bolezni, 14. novembra, je Hiša eksperimentov na Osnovni šoli Naklo pripravila zdravstveno-preventivno dejavnost, imenovano sladkolesarjenje.
Sladkolo je interaktivni koncept izobraževanja javnosti o sladkorni bolezni in zdravem prehranjevanju, ki so ga v sodelovanju s specialistko za sladkorno bolezen Karin Kanc razvili v Hiši eksperimentov leta 2009. »Simulira življenje s sladkorno boleznijo. 'Kolesar' ima sladkorno bolezen tipa 1 in mora ostati na cesti, ki predstavlja varno območje vrednosti sladkorja v krvi,« je razložil Miha Kos iz Hiše eksperimentov. Na Osnovni šoli Naklo so gostovali s terensko različico sladkolesa. Ravnatelj Milan Bohinec je pojasnil, da so bili učenci četrtih in petih razredov, ki so sodelovali pri projektu, nad dogodivščino navdušeni.
Učenci so na mizo dobili posebne zaslone, povezane s krmilom in pedali. Skozi kolesarjenje so spoznavali življenje s sladkorno boleznijo tipa 1. »Položaj na cesti odraža količino sladkorja v krvi. Nasproti prihaja hrana, ki vsebuje različno količino ogljikovih hidratov. Udeleženec se sam odloči, kaj bo pojedel, pri tem mora določiti ustrezno količino inzulina in ali si bo inzulin vbrizgal pred ali po zaužitju hrane,« je razložil Kos in dodal, da rob ceste predstavljata mejni, še zdravi vrednosti sladkorja v krvi. »Ko kolesar prevozi desni rob ceste, pade v hiperglikemijo, če levi, pa v hipoglikemijo. Simulacija ima vgrajene realne algoritme dinamike delovanja inzulina, delovanja hrane z različnim glikemičnim indeksom in prehajanja sladkorja iz hrane v kri.« Na sladkolesu je treba nenehno kolesariti. »Pri vožnji navkreber je upoštevana drugačna dinamika prehajanja sladkorja iz krvi v celice – zmanjšana je potrebna količina inzulina, ker sladkor sam hitreje prehaja v mišice.« Na koncu vsak udeleženec prejme natisnjen sladkograf, ki prikaže uspešnost dinamike uravnavanja sladkorja v krvi. »V resnici pa prejme mnogo več: lastno, opolnomočeno razumevanje sladkorne bolezni skozi eksperimentiranje in lastno izkušnjo,« je poudaril Kos. Program, ki ga sofinancira ministrstvo za zdravje, tako otroke seznani s pojmi, kot so sladkorna bolezen, ogljikovi hidrati, hipoglikemija, hiperglikemija, glikemični indeks, inzulin, spoznajo pa tudi pomen zdrave prehrane in gibanja za zdravje.