Živalska farma Jožeta Trobca za vsak dom / Foto: Tina Dokl
Živalska farma Jožeta Trobca za vsak dom / Foto: Tina Dokl
Živalska farma je čakala nanj
Pa ga imamo, strip Živalska farma po kultni istoimenski satiri Georgea Orwella. Delo je z odliko opravil ilustrator, karikaturist in stripar Jože Trobec, strip pa je pred nedavnim izšel pri kranjski založbi Narava.
Ta strip me išče že vse od študijskih let. Do Orwellove Živalske farme sem prišel in jo prvič prebral leta 1970 v zadnjem letu študija slikarstva na Akademiji za likovno umetnost. Taisti izvod je od takrat naprej vseskozi doma, vmes sem ga še nekajkrat prebral, pred leti pa mi je knjiga znova prišla v roke. Lahko bi rekel, da me je kot velikega ljubitelja stripa knjiga tako rekoč preganjala, da jo narišem v stripu.
Naj kot zanimivost povem, da sem za zaključek študija strip prijavil za diplomsko nalogo. V teoretičnem delu sem temo lepo razširil s podatki, ki jih je bilo takrat mogoče izbrskati v knjižnicah, med drugim povezal strip in freske v Crngrobu, praktični del, slike v smislu stripa, pa so mi takrat zavrnili. Diplomo sem ob selitvah nekje izgubil, ne pa svoje Živalske farme. Pred približno šestimi leti sem jo počasi začel risati, v zadnjem letu pa sem k delu pristopil malo bolj intenzivno in strip je sedaj tu.
Strip ima slabih devetdeset strani, kar pomeni, da sem v zadnjem času risal povprečno deset ur na dan. V risanje stripa je vselej vloženega zelo veliko dela, kar risarji dobro vemo, sem pa tokrat imel to olajševalno okoliščino – v nasprotju s stripom o Prešernu, kjer so naju z ženo Magdo, ki je bila scenaristka, preganjali roki – da sem lahko delal brez kakršnegakoli časovnega pritiska.
Tako je. Če bi risal v klasični tehniki, mi pri mojih letih najbrž ne bi uspelo. Imam težave s hrbtenico, saj sem vse življenje risal skrčen nad mizo, zato imam sesedena vretenca. Zdaj rišem na tablico dimenzij petdeset krat sedemdeset centimetrov. Ko sem odkril risanje z računalnikom, je bilo to zame eno največjih svetovnih čudes. Le navaditi se moraš dela z njim, pa gre.
Upam si trditi, da je Živalska farma v tem času aktualna, kot ni bila še nikoli, tako pri nas v Sloveniji kot v globalnem svetu. Knjiga je na vsak način vizionarska, ne glede na to, kaj je spodbudilo njen nastanek in kje je Orwell iskal motive zanjo. Stavek s konca knjige – »Vse živali so enakopravne. Toda nekatere so enakopravnejše od drugih!« – je genialen in lepo zaokrožuje zgodbo.
Tudi sam sem po spletu iskal slovensko izdajo stripa po izvirniku, pa je nisem našel. Zgodba Roze je drugačna in pristop v njej drugačen.
Absolutno, ničesar razen izvirnika ni bilo, na kar bi se opiral. Najpomembnejše se mi je zdelo, da sem živali, ki nastopajo v zgodbi, počlovečil, jim dal človeške lastnosti. Tako kot je to storil avtor v izvirniku. Na koncu se tako ali tako spremenijo v ljudi, da ne veš več, kdo je kdo.
Sprva sem imel idejo, da bi imena spremenil, a sem se premislil. Zgodba je tako dobro napisana in predvsem univerzalna, da ne gre preveč pametovati o tem. Sicer sem že naredil kakih deset strani, a jih potem po večini zavrgel in se odločil za klasično različico stripa.
Običajno imamo striparji tudi svoje pisce, a sem se tokrat stripa lotil sam. Poskušal sem čim več povedati z risbo in s čim manj besedila, hkrati pa vzdrževati linijo zgodbe, da ta lepo teče. V stavku, kjer avtor razpreda o značaju posameznega lika, ga moraš ti znati narisati »v petih besedah«, da je recimo Napoleon videti takšen, kot mora biti.
Na začetku sem razmišljal o tem, da bi jih uporabil, a sem se temu raje izognil. Mislim, da bi strip zaradi ljudi iz javnega življenja, ki bi jih recimo tako ali drugače upodobil in jim dal mesto v njem, izgubil verodostojnost. Je pa res, da z nekaj domišljije ni težko najti podobnosti s pujski iz realnega življenja ... (smeh) Ima pa Napoleon prepoznavne brčice.
Saj veste, kdo na tej farmi skrbi izključno za svoj vamp.
S tem sem na neki način preselil zgodbo tudi v naše kraje. Kot sem rekel, zgodba je univerzalna in lahko bi jo preselili v katerikoli konec sveta, v ZDA, Rusijo, marsikam po Evropi ... Zgodba je povsod podobna, to je kavelj Živalske farme.
Vsekakor. Nekoč strip ni bil tako upoštevan kot danes, ko dobiva vse večjo veljavo. Zakaj se to dogaja? Poglejte današnje otroke, kdo pa še bere? Zadnjič mi je dejal kolega, s katerim skupaj igrava golf, da bo kupil dva izvoda stripa za svoja vnuka osnovnošolca, da ga bosta prebrala in se bodo na podlagi tega potem pogovorili o temi. »Že bereta,« je dejal naslednjič. Moram reči, da se mi je njegova poteza zdela prav fina. Strip spet dobiva mesto na knjižnih policah. Živalsko farmo sicer lahko naročite na spletni strani Založbe Narava.
Mi je všeč, da ste to opazili. Lovro je nekako ugotovil, da vse skupaj nima nobenega smisla, da se zgodovina vedno znova ponavlja in da toka stvari preprosto ni mogoče obrniti.
Druga tema, ki jo prav tako že vse življenje nosim s seboj, so Butalci Frana Milčinskega. Jih imam že v delu.