Zadnjega Hamleta odpre Miha Rodman. / Foto: Nada Žgank

Hamleti ne jočejo, kajne?

Prva premiera v novi gledališki sezoni je bil konec septembra uprizorjeni avtorski projekt Zadnji Hamlet režiserke Lee Kukovičič v koprodukciji Prešernovega gledališča in zavoda Bunker.

Uprizoritev nastavi več intrigantnih idej, ki pa jih mora gledalec razviti sam, ker odrska postavitev jasnih odgovorov ne ponudi.

Kranj – Fantje ne jočejo je nekoč z nič kaj možatim glasom zapel melanholični pevec, ki je bil vse prej kot idealna podoba moškosti. Obče sprejeto, »od narave in boga pogojeno« floskulo je s tem obrnil na glavo. Ker – da, tudi fantje pač jočejo. Podoben princip je konec septembra ubral Zadnji Hamlet v Prešernovem gledališču. Z njim smo soočeni, še preden vstopimo v dvorano: sredi foajeja stoji klasična hamletovska lobanja, ki ji iz oči lijejo solze. A ne le lobanja; primorani smo se spopasti tudi z marsikomu neprijetno podobo – poleg nje jočejo štirje odrasli moški.

Avtorski projekt Zadnji Hamlet je zaključni del trilogije Ko moški jočejo. Uvedel jo je simpozij Ko moški jočejo, se svet ustavi, sledile so t. i. jokalne intervencije z naslovom Zadnji Hamlet, predigra na Tednu slovenske drame, zdaj pa je tu še predstava.

Kranjski Hamlet ima rdečo zaveso, ima oder in občinstvo, ima celo kostum z imenitno širokimi pleči; vendar je vse to v funkciji nečesa popolnoma drugega kot le ponovnega uprizarjanja Shakespearovega najpopularnejšega princa. Zadnji Hamlet pravi, da bo s Hamletom enkrat za vselej obračunal. Na prvem nivoju je to deklarativno in sistematično – odpor v najpreprostejšem pomenu besede, s smešenjem. V uvodni sekvenci v humornem in ironičnem slogu Miha Rodman – kakopak možato širokih ramen – predstavi »hamletsko« statistiko: Hamlet je sprožil množico triurnih gledaliških predstav, 165 štiriurnih filmov, 553 zahodno-teoretskih knjig, 33 produkcij v slovenskem prostoru, 60 prevodov v češčino, samo 6 v slovenščino, 29.551 besed, od tega ima samo Hamlet 358 replik, monologov, samogovorov … »Moral bi se igrati samo Hamlet, 24 ur na dan – in to samo za moške,« slišimo z odra.

Drugi nivo »obračunavanja« je bolj hermetičen, sprevračanja se loteva na konceptualni in performativni ravni – hoja gor in dol v enih in istih krogih, sedenje na prozornem plastičnem napihnjenem fotelju, ki skozi predstavo spušča, pogovor matere in sina, iz katerega razbiramo zgodovino zatiranja čustev moških članov družine in čustvene posledice, ki jih ima to za posameznika. V izvrstnih modernih, a vendar hamletovsko »napihnjenih« kostumih, oblikovala jih je Olja Grubić, s hojo po odru, za koreografijo je poskrbela Nataša Živković, v predstavi ob že omenjenem Rodmanu nastopita še Borut Veselko in Blaž Setnikar, lik edine ženske je oblikovala Živa Selan.

Kukovičič Hamleta uporablja kot družbeni simbol, skozi katerega zaslišuje koncept moškosti, njeno inherentno zapiranje čustvovanja, ker je to kakopak šibkost. Tako se moški pogosto znajdejo v začaranem krogu psihološke represije. Osrednji del predstave, ki je izrazito performativen, pa lahko gledalcu predstavlja težave z interpretacijo. Zdi se namreč, da ponekod umanjkajo konkretnejše oporne točke, ki bi nam pomagale pri razumevanju. Uprizoritev nastavi več intrigantnih idej, ki pa jih mora gledalec razviti sam, ker odrska postavitev jasnih odgovorov ne ponudi.

Moškost je – kakor hamletovstvo – izjemno krhek in venomer spreminjajoč se koncept, ki se prilagaja željam in potrebam tistega zgodovinskega trenutka, ki mu pade v roke. Nobenega (ne hamletovstva ne moškosti) se ni mogoče na mah znebiti, lahko pa skozi izzivanje in sprevračanje njunih najbolj stereotipnih simbolov bolje razumemo in prilagodimo tako, da nam ponudita novo, radikalno mehko odslikavo – Hamleta, moškega, človeka. Tudi Hamleti jočejo. In kranjski Hamlet ne more biti zadnji.

Oddajte svoj komentar

Kranj 23°

zmerno oblačno
vlažnost: 84 %
veter: V, hitrost: 11 km/h

15/26

sreda

12/27

četrtek

13/30

petek

Vremenska napoved

Po

To

Sr

Če

Pe

So

Ne

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

29

30

31

 

 

 

 

RAZSTAVE / Škofja Loka, 24. julij 2024

Razstava Martina Ramoveša

PRIREDITVE / Britof, 25. julij 2024

Na ogled predstave Čevljar Baron

OBVESTILA / Sv. Jošt nad Kranjem, 28. julij 2024

Romarska maša

IZLETI / Kranj, 1. avgust 2024

Planinsko-pohodniški izlet DU Kranj

PRIREDITVE / Kranj, 3. avgust 2024

Planinski dan invalidov

 

 
 

 

 
 
 

Po analizi rahla prednost lokaciji v Radovljici / 06:47, 22. julij

Pričakoval bi, da bi analizo in expertizo Gorenjci, zgornji, spodnji, osrednji, skratka Kranjci. Tko se je pa ta vlada zatekla k Primorcem. ...

Po analizi rahla prednost lokaciji v Radovljici / 23:18, 20. julij

Jest se sploh čudim, kako nekomu pride na misel, bolnišnico v Radovljico. No, ideja je že nekaj let stara, tako, da kot se tu pravi, da novi...

Sprememba lastništva v Adrii Tehnika / 21:17, 19. julij

Ali smo Slovenci res tako slabi gospodarji, da moramo kar razprodajati naše firme? Upam, da se ne spomnijo in komu prodajo kar celo Slovenijo.

Sprostili bodo promet s traktorji / 21:14, 19. julij

Nimam nič proti, bi bilo pa lepo od kmetov, da bi, kadar nanosijo zemljo ali druge zadeve na cesto, da to tudi pospravijo za seboj.

Po analizi rahla prednost lokaciji v Radovljici / 07:55, 19. julij

Ne more biti regijska bolnišnica v neki vasi. Samo Kranj je primerna lokacija. V Radovljici naj pustijo neokrnjeno naravo. Sicer bo župan sl...

Po analizi rahla prednost lokaciji v Radovljici / 22:29, 18. julij

Merker1 malo si preberi:
https://www.gorenjskiglas.si/article/20240321/PIS/240329945/1241/gorenjska-bolnisnica

Po analizi rahla prednost lokaciji v Radovljici / 14:19, 18. julij

Tako Radovljica kot Jesenice so za spodnji konec Gorenjske, ki je doslej nihče ni nič vprašal, pa bi moral, predaleč. Nihče se ne ukvarja s ...