Bogdan pred vlakom Pontebbana v kraju Na Bili

Kanalska dolina (od Tablje do Vidma), 3. del

Prespali smo v kraju Tablja/Pontebba, v času Avstro-Ogrske pomembnem mestu, saj je bila tu meja med Avstrijo in Italijo. Po drugi svetovni vojni, v času hladne vojne, so v kraju obnovili in zgradili predvsem vojaške stavbe, ki so zdaj zapuščene. Danes v kraju živi malo prebivalcev. Naslednji dan smo se spustili proti morju. V prvih 15 kilometrih nam sploh ni bilo treba pritiskati na pedale, saj se je pot nenehno spuščala. Ves čas smo se vozili po opuščeni trasi železnice, imenovane Pontebbana, ki so jo dokončali leta 1872. Izgradnja 69 kilometrov dolge trase od Tablje do Vidma je stala takratnih 28 milijonov lir ali skoraj 117 milijonov današnjih evrov. Gonili smo mimo krajev Dunja/Dogna in Kluže/Chiusaforte. Od tu se pot odcepi in bi se lahko vrnili čez Nevejsko sedlo/Sella Nevea nazaj do Trbiža. V kraju Na Bili/Resiutta smo si privoščili krajši postanek in odmor za kavo. Od tu bi se lahko podali v dolino Rezije, ki meji na slovenski občini Kobarid in Bovec. Rezijani predstavljajo vzhodnoalpske slovanske prebivalce rezijanske doline, ki so zaradi geografske lege doline razvili značilno rezijansko govorico ter plesno in glasbeno kulturo. Žal pa se zaradi gospodarskih razmer prebivalstvo Rezije spopada z izseljevanjem in posledično z nizko rodnostjo. To seveda vpliva na manjšanje števila prebivalcev in ljudi, ki uporabljajo rezijanščino. Med postankom v kraju Na Bili smo občudovali vagon vlaka, ki je vozil po železniški progi vse do leta 1958. Vlak se je imenoval ADn 801 in je imel vgrajen Fiatov motor z močjo 154 kW. Največja hitrost, ki jo je dosegel, je bila 90 kilometrov na uro in ugibali smo, da najbrž med vožnjo po klancu navzdol.

Nadaljevali smo proti Vidmu/Udine in pot se ni več tako strmo spuščala. Vozili smo mimo kraja Možac/Moggio Udinese do sotočja rek Bela/Fella in Tilment/Tagliamento. V kraju Ospedaletto smo zapustili doline reke Tilment in se zapeljali proti kraju Humin/Gemona del Friuli. Kolesarska pot Alpe-Adria je speljana tako, da obišče večino okoliških vasic. Ker smo ta dan načrtovali sto kilometrov kolesarjenja, smo poiskali bližnjico in se po makadamski poti ob potoku zapeljali do kraja Tavagnacco, poiskali pokopališče in tam malicali.

Od tam je sledil še kratek odsek do Vidma. Mesto je z več vidikov najpomembnejše mesto v regiji Furlanija. Ima približno sto tisoč prebivalcev in je drugo največje mesto v deželi (za Trstom). Leži le okoli 15 kilometrov zahodno od meje s Slovenijo. Zaradi središčne lege je pomembno cestno in železniško križišče, gospodarsko, kulturno, izobraževalno in cerkveno središče Furlanije. Po ocenah živi v Vidmu in bližnji okolici okoli dva tisoč prebivalcev slovenskega rodu. Videm se je začel razvijati zaradi zatona Ogleja, enega pomembnejših mest v rimskem imperiju. V tridesetih letih 13. stoletja so namreč v Videm iz Ogleja prestavili sedež Oglejskega patriarhata, kar je dalo naselju nov pomen tudi z gospodarskega stališča. Mi smo si ogledali najpomembnejše dele mesta, se zapeljali okrog gradu in potem skozi polja in vinograde do Palmanove.

(Se nadaljuje)

Oddajte svoj komentar

Kranj 32°

pretežno jasno
vlažnost: 41 %
veter: J, hitrost: 11 km/h

15/34

torek

17/32

sreda

17/31

četrtek

Vremenska napoved

Po

To

Sr

Če

Pe

So

Ne

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

29

30

31

 

 

 

 

IZLETI / Cerklje, 16. julij 2024

Planinski izlet DU Cerklje

OBVESTILA / Šmarjetna gora, 20. julij 2024

Praznovanje godu sv. Marjete

PRIREDITVE / Škofja Loka, 20. julij 2024

Spominska slovesnost v Dolenji vasi

OBVESTILA / Škofja Loka, 21. julij 2024

Srebrna maša Robija Friškovca

OBVESTILA / Šmarjetna gora, 21. julij 2024

Praznovanje godu sv. Marjete

PRIREDITVE / Kranj, 3. avgust 2024

Planinski dan invalidov

 

 
 

 

 
 
 

Na olimpijskih igrah tudi številni Gorenjci / 15:41, 13. julij

Tale Franjo bi pa lahko uporabil drugo besedo, npr. skregan, razdvojen. Sicer pa v športu uk'p držimo.

Po analizi rahla prednost lokaciji v Radovljici / 11:05, 12. julij

Edina logična lokacija je Kranj, ki ima sam več prebivalcev kot celotna zgornja gorenjska skupaj. Je tretje največje slovensko mesto in edino brez bolnišnice.

Po analizi rahla prednost lokaciji v Radovljici / 08:03, 12. julij

Bližina avtocestnega priključka so dodatne točke; hrup zaradi bližine avtoceste so negativne točke. Razumi kdor more.

Kranj se povezuje s Fukuijem / 11:04, 10. julij

Nova priložnost, da se gre župan turista na Japonskem, seveda na občinske stroške. Nova bolnica sredi mesta je res precej mimo. V Murski Sob...

Pred potjo je rekla: »Mat' 'ma jajca, pa gre.« / 07:15, 7. julij

Čestitke! Res velik podvig, vam še veliko podobnih privoščim iz srca!

Odprtje nove ceste spremljal protest / 21:46, 5. julij

Slovenci smo resnično eni čudni ljudje. Če se nič ne gradi se jajcamo, če se gradi protestiramo. So še vedno najboljše obljube, potem se pa nič ne dela?

Obvoznica v Železnikih ni odprta / 11:14, 5. julij

Čez poletje pa res ni za pričakovati, da bodo državni organi izdali vsa dovoljenja. UE stavkajo in večina zaposlenih po ministrstvih je na Hrvaške,. Držimo pesti, da bo obvoznica odrta do konca leta.